Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/56733
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorLauriza Maria Nunes Pintopt_BR
dc.creatorCláudio Júnio Patríciopt_BR
dc.creatorMaicom Marques de Paulapt_BR
dc.creatorMárcia Andréia Nogueira Magalhãespt_BR
dc.creatorJúnio de Araújo Alvespt_BR
dc.creatorElza Machado de Melopt_BR
dc.date.accessioned2023-07-19T18:09:38Z-
dc.date.available2023-07-19T18:09:38Z-
dc.date.issued2016-
dc.citation.volume26pt_BR
dc.citation.issue8pt_BR
dc.citation.spage83pt_BR
dc.citation.epage87pt_BR
dc.identifier.issn2238-3182pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/56733-
dc.description.abstractIntroduction: bullying is a violent behavior, without apparent motivation, repetitive, intentional and characterized by imbalance of power among those involved. Objective: to analyze the aspects related to the practice of bullying among public and private school students in Belo Horizonte. Method: The data for this analysis were extracted from the research conducted between 2013 and 2014 by the Health and Peace Promotion Center / DMPS / FM / UFMG, in which 1217 semi-structured questionnaires were answered. Results: the main form of bullying practice is to put surname and / or exposure to ridicule; the most cases the practice is carried out by a group of boys. Conclusion: It is concluded that bullying is a contextual socio-cultural phenomenon that is related to a complex network of interaction between individuals, families and schools and requires interventions in the locality, with the participation of adolescents themselves.pt_BR
dc.description.resumoIntrodução: o bullying é um comportamento violento, sem motivação aparente, repetitivo, intencional e caracterizado pelo desequilíbrio de poder entre os envolvidos. Objetivo: analisar os aspectos relacionados à prática do bullying entre estudantes de escolas públicas e privadas em Belo Horizonte. Método: os dados para esta análise foram extraídos de pesquisa realizada entre 2013 e 2014 pelo Núcleo de Promoção de Saúde e Paz/DMPS/FM/UFMG, na qual foram respondidos 1.217 questionários semiestruturados. Resultados: a principal forma da prática do bullying é colocar apelido e/ ou expor ao ridículo. Na maioria das vezes, a prática é realizada por um grupo de meninos. Conclusão: o bullying é um fenômeno contextual sociocultural que está relacionado à complexa rede de interação entre os indivíduos, famílias e escolas e requer intervenções no próprio local, em práticas de prevenção pautadas na participação dos próprios adolescentes.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE MEDICINA PREVENTIVA SOCIALpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Médica de Minas Geraispt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAdolescênciapt_BR
dc.subjectBullyingpt_BR
dc.subjectViolênciapt_BR
dc.subjectEscolapt_BR
dc.subject.otherAdolescentept_BR
dc.subject.otherBullyingpt_BR
dc.subject.otherViolênciapt_BR
dc.subject.otherInstituições acadêmicaspt_BR
dc.titleBrincadeira ou violência? Análise da prática do bullying entre estudantes de Belo Horizontept_BR
dc.title.alternativePlay or violence? Analysis of the practice of bullying among students of Belo Horizontept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.rmmg.org/artigo/detalhes/2128pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3814-0765pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-7082-592Xpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.