Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/56733
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Brincadeira ou violência? Análise da prática do bullying entre estudantes de Belo Horizonte |
Other Titles: | Play or violence? Analysis of the practice of bullying among students of Belo Horizonte |
Authors: | Lauriza Maria Nunes Pinto Cláudio Júnio Patrício Maicom Marques de Paula Márcia Andréia Nogueira Magalhães Júnio de Araújo Alves Elza Machado de Melo |
Abstract: | Introdução: o bullying é um comportamento violento, sem motivação aparente, repetitivo, intencional e caracterizado pelo desequilíbrio de poder entre os envolvidos. Objetivo: analisar os aspectos relacionados à prática do bullying entre estudantes de escolas públicas e privadas em Belo Horizonte. Método: os dados para esta análise foram extraídos de pesquisa realizada entre 2013 e 2014 pelo Núcleo de Promoção de Saúde e Paz/DMPS/FM/UFMG, na qual foram respondidos 1.217 questionários semiestruturados. Resultados: a principal forma da prática do bullying é colocar apelido e/ ou expor ao ridículo. Na maioria das vezes, a prática é realizada por um grupo de meninos. Conclusão: o bullying é um fenômeno contextual sociocultural que está relacionado à complexa rede de interação entre os indivíduos, famílias e escolas e requer intervenções no próprio local, em práticas de prevenção pautadas na participação dos próprios adolescentes. |
Abstract: | Introduction: bullying is a violent behavior, without apparent motivation, repetitive, intentional and characterized by imbalance of power among those involved. Objective: to analyze the aspects related to the practice of bullying among public and private school students in Belo Horizonte. Method: The data for this analysis were extracted from the research conducted between 2013 and 2014 by the Health and Peace Promotion Center / DMPS / FM / UFMG, in which 1217 semi-structured questionnaires were answered. Results: the main form of bullying practice is to put surname and / or exposure to ridicule; the most cases the practice is carried out by a group of boys. Conclusion: It is concluded that bullying is a contextual socio-cultural phenomenon that is related to a complex network of interaction between individuals, families and schools and requires interventions in the locality, with the participation of adolescents themselves. |
Subject: | Adolescente Bullying Violência Instituições acadêmicas |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | MED - DEPARTAMENTO DE MEDICINA PREVENTIVA SOCIAL |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/56733 |
Issue Date: | 2016 |
metadata.dc.url.externa: | https://www.rmmg.org/artigo/detalhes/2128 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Revista Médica de Minas Gerais |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Brincadeira ou violência_ Análise da prática do bullying entre estudantes de Belo Horizonte.pdf | 144.72 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.