Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/56805
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAdmir Soares de Almeida Júniorpt_BR
dc.date.accessioned2023-07-20T21:03:19Z-
dc.date.available2023-07-20T21:03:19Z-
dc.date.issued2016-
dc.citation.volume1pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.identifier.issn2526-1126pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/56805-
dc.description.abstractThis text presents an initial exercise of reflection based on the recollection and analysis of an autobiographical narrative related to the teaching and learning of capoeira in physical education classes. The text aims to constitute an exercise of reflection on the ways and meanings attributed by me to the process of planning and teaching this corporal practice. For that, I took as reference the contributions of Benjamin (1994), regarding the concepts of Narrative and Memory. In addition, I carried out a dialogue with the theoretical-methodological reflections and propositions of Prado, Seródio, Proença and Rodrigues (2015), related to Narrative Investigation in Education. Resuming the narrative allowed me to recall and reconstruct the experience of teaching capoeira, giving rise to a set of unique meanings and ways of narrating it, configuring itself as an important device for reflection and redefinition of my teaching practice.pt_BR
dc.description.resumoO presente texto apresenta um exercício inicial de reflexão a partir da rememoração e análise de uma narrativa autobiográfica relacionada ao ensino e aprendizagem da capoeira nas aulas de educação física. O texto tem como objetivo constituir-se em um exercício de reflexão sobre os modos e sentidos atribuídos por mim ao processo de planejamento e ensino dessa prática corporal. Para tanto, tomei como referência as contribuições de Benjamin (1994), no tocante aos conceitos de Narrativa e Memória. Além disso, realizei um diálogo com as reflexões e proposições teóricometodológicas de Prado, Seródio, Proença e Rodrigues (2015), relacionadas à Investigação Narrativa em Educação. A retomada da narrativa possibilitou-me rememorar e reconstruir a experiência de prática de ensino de capoeira, fazendo emergir um conjunto de sentidos e modos singulares de narrá-la, configurando-se como um importante dispositivo de reflexão e ressignificação de minha prática docente.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEEF - DEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO FÍSICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Educação Básicapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectNarrativapt_BR
dc.subjectEducação Físicapt_BR
dc.subjectCapoeirapt_BR
dc.subject.otherNarraçãopt_BR
dc.subject.otherEducação física e treinamentopt_BR
dc.subject.otherCapoeirapt_BR
dc.titleUma aula de pernas para o ar: reflexões sobre ensinar e aprender capoeira nas aulas de educação físicapt_BR
dc.title.alternativeA class upside down: reflections on teaching and learning capoeira in physical education classespt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://rbeducacaobasica.com.br/uma-aula-de-pernas-para-o-ar/pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-7489-4161pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.