Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/57346
Type: Tese
Title: Trobar sabor, trovar selvagem: contra-história do poema de amor
Authors: Otávio Augusto de Oliveira Moraes
First Advisor: Jacyntho José Lins Brandão
First Referee: Sabrina Sedlmayer Pinto
Second Referee: Gustavo Silveira Ribeiro
Third Referee: Maria Aparecida Oliveira de Carvalho
metadata.dc.contributor.referee4: Audemaro Taranto Goulart
Abstract: A presente tese, através de uma estrutura ensaística, propõe uma leitura mitológica do discurso amoroso. Mito é pensado através das propostas conceituais elaboradas por Claude Lévi-Strauss e Roland Barthes. O texto, ancorado no trovadorismo galego-português, investiga os sentidos do discurso amoroso, tomando suas variações enquanto indício de continuidade. Nesse sentido, a tese figura uma espécie de contra-História da Literatura. Ao invés de concentrar seus esforços na elaboração de uma genealogia da discursividade amorosa, a tese faz da poesia contemporânea brasileira e seus cantares de amor os ‘interlocutores privilegiados’ do passado. De tal exercício, emerge uma produção crítica de feição caleidoscópica. O trovadorismo e seu imaginário amoroso não são mais instituídos enquanto marcos fundacionais dentro de uma perspectiva linear de historiografia literária. No revés de tal perspectiva, a tese propõe múltiplos destinos para o discurso amoroso; portanto, um jogo de coerência estético-histórico no qual os caminhos necessariamente bifurcam.
Abstract: The present thesis, using an essay structure, proposes a mythological reading of the discourse of love. Myth is thought through the conceptual proposals elaborated by Claude Lévi-Strauss and Roland Barthes. The text, anchored in Galician-Portuguese troubadourism, investigates the meanings of the discourse of love, taking its variations as an indication of continuity. In this sense, the thesis is a kind of counterhistory of Literature. Instead of focusing its efforts on the elaboration of a genealogy of love discourse, the thesis makes contemporary Brazilian poetry and its love songs the privileged interlocutors of the past. From such an exercise emerges a critical production of a kaleidoscopic nature. Trovadorism and its imaginary love are no longer instituted as foundational landmarks within a linear perspective of literary historiography. In the reversal of such a perspective, the thesis proposes multiple destinations for the love discourse, therefore, a game of aesthetic-historical coherence in which paths necessarily fork.
Subject: Literatura – História e crítica
Literatura medieval
Poesia brasileira – História e crítica
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Estudos Literários
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/57346
Issue Date: 28-Apr-2023
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
organized (2) (2).pdf2.92 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.