Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/57800
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Kátia Pedroso Silveirapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7298774589456542pt_BR
dc.contributor.referee1Helen Andradept_BR
dc.creatorJanaína Alves Carvalhopt_BR
dc.date.accessioned2023-08-14T16:05:46Z-
dc.date.available2023-08-14T16:05:46Z-
dc.date.issued2010-12-18-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/57800-
dc.description.abstractThis paper describes a teaching proposal for research that uses parody as a research activity in the introduction of a content of Chemistry, more precisely in chemical kinetics. The proposal was carried with a total of 39 second year students of high school, a state school located in Japaraíba, Minas Gerais, considering two different classrooms in different shifts. The parodies was applied in the two groups and were later released as open questions that research activity should be discussed from the information contained in the parody. The students discussed the questions on the matter among themselves and with the teacher, reflecting on the content. After applying investigative activity happens to systematize the subject, in order to direct the questioning of the research activity on a path of balance and avoid misconceptions that were running. To get results, was applied to the evaluation with the aim of analyzing the contribution of parody as a pedagogical tool in the differential complementation of investigative teaching.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho relata uma proposta de atividade investigativa que utiliza uma paródia na introdução do estudo de Cinética Química. A atividade foi realizada com o total de 39 alunos do segundo ano do Ensino Médio, de uma escola estadual situada em Japaraíba, Minas Gerais. Estes alunos são de duas turmas, uma do curso matutino e a outra do curso noturno. A paródia foi trabalhada nas duas turmas e, em seguida, algumas questões foram discutidas pelos alunos a partir das informações apresentadas na paródia. Os estudantes discutiram as questões em grupos. Na aula seguinte as idéias levantadas foram debatidas entre todos os alunos e a professora. No final do relato apresentamos algumas respostas dadas pelos alunos a duas questões de uma avaliação sobre o tema que foi realizado no final do processo.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Educação em Ciênciaspt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectEnsino por investigaçãopt_BR
dc.subjectParódiapt_BR
dc.subjectCinética Químicapt_BR
dc.titleAtividade investigativa utilizando a paródia para introdução do conteúdo de cinética químicapt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Educação em Ciências

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Monografia Janaina-ENCI[1].pdf234.67 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons