Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/57871
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorRoselene Alves Amânciopt_BR
dc.creatorAna Rafaela Correia Ferreirapt_BR
dc.date.accessioned2023-08-17T00:11:22Z-
dc.date.available2023-08-17T00:11:22Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume23pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage630pt_BR
dc.citation.epage651pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.34019/1984-5499.2021.v23.34552pt_BR
dc.identifier.issn1984-5499pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/57871-
dc.description.abstractAt this paper, we report developed work with teachers who teach Mathematics, participants of a specialization course, in the period 2018 to 2020. The training was developed collectively, focused on school work, and sought to consider the experiences and knowledge of teachers. The course included multiple processes and formats: readings of articles, dissertations and curriculum documents; sharing experiences, preparing reviews, preparing mental maps, preparing didactic sequences, developing projects, writing a memorial, developing research on the practice itself and participating in seminars. We tried to show how the course contributed to the participants' professional development based on data collected in the monthly reports produced by the guiding teachers and by the residents' memorials on the various work fronts developed.pt_BR
dc.description.resumoNeste texto relatamos o trabalho desenvolvido com professores que ensinam Matemática, participantes de um curso de especialização, no período de 2018 a 2020. A formação foi desenvolvida de maneira coletiva, com foco no trabalho escolar, e buscou considerar as experiências e saberes dos professores. O curso contemplou múltiplos processos e formatos: leituras de artigos, dissertações e documentos curriculares; partilha de experiências, preparação de resenhas, elaboração de mapas mentais, elaboração de sequências didáticas, desenvolvimento de projetos, escrita de memorial, desenvolvimento de pesquisas sobre a própria prática e participação em seminários. A partir de dados coletados nos relatórios mensais produzidos pelas professoras orientadoras e pelos memoriais dos residentes sobre as diversas frentes de trabalho desenvolvidas, procuramos evidenciar como o curso contribuiu para o desenvolvimento profissional dos residentes.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofInstrumento: Revista de Estudo e Pesquisa em Educação-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectResidência docentept_BR
dc.subjectFormação de professorespt_BR
dc.subjectEducação matemáticapt_BR
dc.subject.otherProfessores - Formaçãopt_BR
dc.subject.otherMatemática - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherEducação básicapt_BR
dc.titleFormação de professores que ensinam matemática no curso Residência Docentept_BR
dc.title.alternativeTraining of teachers who teach mathematics in the Faculty Residence coursept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/revistainstrumento/article/view/34552pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9118-528Xpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-9788-8186pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Formação de professores que ensinam matemática no curso Residência Docente.pdf201.56 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.