Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/57871
Type: Artigo de Periódico
Title: Formação de professores que ensinam matemática no curso Residência Docente
Other Titles: Training of teachers who teach mathematics in the Faculty Residence course
Authors: Roselene Alves Amâncio
Ana Rafaela Correia Ferreira
Abstract: Neste texto relatamos o trabalho desenvolvido com professores que ensinam Matemática, participantes de um curso de especialização, no período de 2018 a 2020. A formação foi desenvolvida de maneira coletiva, com foco no trabalho escolar, e buscou considerar as experiências e saberes dos professores. O curso contemplou múltiplos processos e formatos: leituras de artigos, dissertações e documentos curriculares; partilha de experiências, preparação de resenhas, elaboração de mapas mentais, elaboração de sequências didáticas, desenvolvimento de projetos, escrita de memorial, desenvolvimento de pesquisas sobre a própria prática e participação em seminários. A partir de dados coletados nos relatórios mensais produzidos pelas professoras orientadoras e pelos memoriais dos residentes sobre as diversas frentes de trabalho desenvolvidas, procuramos evidenciar como o curso contribuiu para o desenvolvimento profissional dos residentes.
Abstract: At this paper, we report developed work with teachers who teach Mathematics, participants of a specialization course, in the period 2018 to 2020. The training was developed collectively, focused on school work, and sought to consider the experiences and knowledge of teachers. The course included multiple processes and formats: readings of articles, dissertations and curriculum documents; sharing experiences, preparing reviews, preparing mental maps, preparing didactic sequences, developing projects, writing a memorial, developing research on the practice itself and participating in seminars. We tried to show how the course contributed to the participants' professional development based on data collected in the monthly reports produced by the guiding teachers and by the residents' memorials on the various work fronts developed.
Subject: Professores - Formação
Matemática - Estudo e ensino
Educação básica
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: CP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAU
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.34019/1984-5499.2021.v23.34552
URI: http://hdl.handle.net/1843/57871
Issue Date: 2021
metadata.dc.url.externa: https://periodicos.ufjf.br/index.php/revistainstrumento/article/view/34552
metadata.dc.relation.ispartof: Instrumento: Revista de Estudo e Pesquisa em Educação
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Formação de professores que ensinam matemática no curso Residência Docente.pdf201.56 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.