Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/58236
Type: | Dissertação |
Title: | Por uma educação antirracista: contribuições do ensino de artes ao ambiente escolar |
Other Titles: | For an anti-racist education: contributions of arts education to the school environment |
Authors: | Michelle Pereira Soares |
First Advisor: | Rita de Cassia Santos Buarque de Gusmão |
First Co-advisor: | Flávio dos Santos |
First Referee: | Camila Rodrigues Moreira Cruz |
Second Referee: | Cláudio Emanuel dos Santos |
Third Referee: | Rogério Lopes da Silva Paulino |
Abstract: | A pesquisa visou investigar estratégias a serem praticadas em sala de aula, como instrumentos de combate ao racismo resistente no ambiente escolar, por meio das contribuições do ensino de artes e tendo como base pressupostos antirracistas. Para isso, a pesquisadora propôs um trabalho de criação artística junto a uma turma de alunos do ensino fundamental, da Escola Estadual Dona Francisca Josina, de Santana do Riacho/MG. Foi desenvolvido a partir da investigação de manifestações culturais afro-brasileiras, a saber o Candombe, a Capoeira e o Samba de Senzala, encontradas no Quilombo do Açude/Jaboticatubas-MG. Foi realizada uma apresentação cênica no final do ano letivo, no âmbito da Feira de Ciências, como resultado dos entendimentos de tudo que foi vivenciado em conjunto entre professora e alunado no decorrer da experiência; esta apresentação conteve a releitura dos materiais estudados, a partir da realidade dos meninos e meninas da turma do 8o. ano A1/2022. |
Abstract: | The research aimed to investigate strategies to be practiced in the classroom, as instruments to combat resistant racism in the school environment through the contributions of art teaching and based on anti-racist assumptions. For this, the researcher proposed a work of artistic creation with a class of elementary school students, from the Francisca Josina State School, in Santana do Riacho/MG. It was developed from the investigation of Afro-Brazilian cultural manifestations, namely Candombe, Capoeira and Samba de Senzala, found in Quilombo do Açude/Jaboticatubas-MG. A scenic presentation was held at the end of the school year, within the scope of the Science Fair, as a result of the understandings of everything that was experienced together between teacher and student during the experience; This presentation contained the rereading of the materials studied, from the reality of the boys and girls of the class of the 8th. year A1/2022. |
Subject: | Arte - Estudo e ensino Relações étnicas Racismo Cultura afro-brasileira Educação de crianças Arte e educação |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | EBA - ESCOLA DE BELAS ARTES |
metadata.dc.publisher.program: | Programa de Pós-Graduação em Artes - Mestrado Profissional |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/58236 |
Issue Date: | 26-Jun-2023 |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Dissertação_Por uma educação Antirracista_Versão corrigida.pdf | 452.48 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.