Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/58315
Type: Monografia (especialização)
Title: Análise de ambiguidade lexical: homonímia e polissemia nos livros didáticos
Other Titles: Lexical Ambiguity Analysis: Homonymy and Polysemy in Textbooks
Authors: Sheila Martins Cunha da Silva
First Advisor: Daniela Mara Lima Oliveira Guimarães
First Referee: Maria Cândida Trindade Costa de Seabra
Second Referee: Maurício Sartori Resende
Abstract: Esta pesquisa analisa o tema ambiguidade lexical, homonímia e polissemia nos livros didáticos do 6º ao 9º ano, do Ensino Fundamental, adotados pela Escola Municipal Governador Ozanam Coelho. Para isso, foi utilizado como fundamentação teórica o estudo do léxico e ambiguidade lexical. Analisa-se o material didático de modo a perceber como contribuir para a formação de cidadãos críticos e saibam se posicionar na sociedade, levando em consideração a importância do estudo do texto literário além de novas formas de comunicação. Autores como Ferraz (2018), Cançado (2018) e Vitral (2017) contribuem na fundamentação do material que é analisado. Na metodologia é explicitado o tema desta pesquisa onde será mostrado a justificativa da escolha de se trabalhar ambiguidade e polissemia nas séries do ensino fundamental 2, como será realizada a análise do material didático e nas considerações finais, veremos como este material se encontra e com o parecer referente às expectativas de acordo com o CBC e BNCC.
Abstract: This research analyzes the theme of lexical ambiguity, homonymy and polysemy in textbooks from the 6th to the 9th grade, of Elementary School, adopted by the Escola Municipal Governador Ozanam Coelho. For this, the study of the lexicon and lexical ambiguity was used as a theoretical basis. The didactic material is analyzed in order to understand how to contribute to the formation of critical citizens and know how to position themselves in society, taking into account the importance of studying the literary text in addition to new forms of communication. Authors such as Ferraz (2018), Cançado (2018) and Vitral (2017) contribute to the foundation of the material that is analyzed. In the methodology, the theme of this research is explained, where the justification for the choice of working with ambiguity and polysemy in the grades of elementary school 2 will be shown, how the analysis of the didactic material will be carried out and in the final considerations, we will see how this material is found and with the opinion regarding the expectations according to the CBC and BNCC.
Subject: Língua portuguesa - Estudo e ensino
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FALE - FACULDADE DE LETRAS
metadata.dc.publisher.program: Curso de Especialização em Gramática da Língua Portuguesa: Reflexão e Ensino
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pt/
URI: http://hdl.handle.net/1843/58315
Issue Date: 26-Jun-2023
Appears in Collections:Especialização em Gramática e Ensino

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Análise de Ambiguidade Lexical_Homonímia e Polissemia nos livros didáticos.pdf2.81 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons