Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/58577
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorFernanda Isoni de Paivapt_BR
dc.creatorKely Cesar Martins de Paivapt_BR
dc.date.accessioned2023-09-11T22:03:37Z-
dc.date.available2023-09-11T22:03:37Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.volume5pt_BR
dc.citation.spage73pt_BR
dc.citation.epage89pt_BR
dc.identifier.issn2525-9008pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/58577-
dc.description.abstractThe objective of this study was to analyze how public servants of an educational institution perceive harassment from a multidimensional perspective. Studies that prioritize different aspects of the phenomenon were identified, such as economic-organizational, institutional-legal and cultural, in addition to the usually prioritized, interpersonal, which directly involves harassers and harassed people. Such interfaces are useful in the understanding of the phenomenon in the observed locus, taking into account peculiarities of the Brazilian public sector, especially in educational institutions. The qualitative research was guided by ten interviews, whose data were submitted to the content analysis technique. It was noticed that the roots of harassment (moral or sexual) transcend personal and professional aspects in the harasser-harassed relationship, making other dimensions present in the reports that indicate how deep certain causes can be, in addition to their connections with each other, bringing theoretical-conceptual advances in the study of the phenomenon, as well as other contributions of a pragmatic nature. The need to rethink and expand the organizational and institutional responsibilities related to the phenomenon is emphasized, based on knowledge and recognition of other practices, similar and/or different, in the most diverse organizational contexts.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo deste estudo foi analisar como servidores públicos de uma instituição de ensino percebem o assédio, numa perspectiva multidimensional. Foram identificados estudos que priorizam diversas faces do fenômeno, como a econômico-organizacional, a institucional-legal e a cultural, além da usualmente priorizada, a interpessoal, que envolve diretamente assediador e assediado. Tais interfaces mostram-se úteis na compreensão do fenômeno no locus observado, tendo em vista peculiaridades do setor público brasileiro, em especial em instituições de ensino. A pesquisa qualitativa pautou-se em dez entrevistas, cujos dados foram submetidos à técnica de análise de conteúdo. Percebeu-se que as raízes do assédio (moral ou sexual) transcendem aspectos pessoais e profissionais na relação assediadorassediado, fazendo-se presentes nos relatos outras dimensões que indicam o quão profundas certas causas podem ser, além de suas conexões entre si, trazendo avanços teórico-conceituais ao estudo do fenômeno, bem como outras contribuições de cunho pragmático. Sublinha-se a necessidade de se repensar e ampliar as responsabilidades organizacionais e institucionais relacionadas ao fenômeno, a partir do (re)conhecimento de outras práticas, semelhantes e/ou diferentes, nos mais diversos contextos organizacionais.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Valorept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAssédio moralpt_BR
dc.subjectAssédio sexualpt_BR
dc.subjectSetor públicopt_BR
dc.subjectInstituição de ensinopt_BR
dc.subject.otherDano moralpt_BR
dc.subject.otherAssédio sexualpt_BR
dc.subject.otherSetor públicopt_BR
dc.subject.otherInstituições acadêmicaspt_BR
dc.titleAssédio em instituição de ensino pública brasileira: um estudo multidimensionalpt_BR
dc.title.alternativeHarassment in brazilian public educational institution: a multidimensional studypt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistavalore.emnuvens.com.br/valore/article/view/650pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5185-9072pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ASSÉDIO EM INSTITUIÇÃO DE ENSINO PÚBLICA BRASILEIRA_ UM ESTUDO MULTIDIMENSIONAL.pdf487.06 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.