Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/59279
Type: Artigo de Periódico
Title: Pesquisas sobre políticas curriculares para a educação infantil: algumas questões epistemológicas no contexto da BNCC
Other Titles: Research on curriculum policies for early childhood education: some epistemological issues in the context of the BNCC
Authors: Ademilson de Sousa Soares
Abstract: O artigo aborda pesquisas sobre políticas curriculares para a Educação Infantil e aponta desafios epistemológicos que emergem no contexto da aprovação em 2017 da Base Nacional Comum Curricular – BNCC. O texto é de natureza teórico-bibliográfica e parte da base de dados produzida por Soares (2020) para identificar as pesquisas sobre currículo para a Educação Infantil. De 1991 trabalhos catalogados somente 22 estudos versam sobre currículo, ou seja, apenas 1,1% do total da produção. O grande desafio é ampliar e aprofundar pesquisas sobre as políticas curriculares, fortalecendo a ação daqueles que atuam no campo da Educação Infantil no contexto de implementação da BNCC. Nesse sentido, Apple (2001; 2006), Hall (2003; 2006) e Ball (2004; 2006) surgem como referências imprescindíveis.
Abstract: This articleaddresses research on curriculum policies for Early Childhood Education and points out epistemological challenges that emerge in the context of the 2017 approval of the Common National Curriculum Base -BNCC. The text is of theoretical and bibliographicalnature and takes as reference the database produced by Soares (2020) to identify the surveys on curriculum for Early Childhood Education. From1991 works catalogued, only 22 studies address curriculum, which means only 1.1% of the total production. The great challenge is to broaden and deepen research on curriculum policies, strengthening the action of those who work in the field of Early Childhood Education in the context of implementation the BNCC. In this sense, Apple (2001; 2006), Hall (2003; 2006) andBall (2004; 2006) emerge as essential references.
Subject: Educação infantil
Currículo escolar
Currículos -- Brasil
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13n33p129-149
URI: http://hdl.handle.net/1843/59279
Issue Date: 2021
metadata.dc.url.externa: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12976
metadata.dc.relation.ispartof: Debates em Educação
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pesquisas sobre políticas curriculares para a educação infantil.pdf6 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.