Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/59497
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorLuiz Antonio Araújopt_BR
dc.creatorMaria Amália de Almeida Cunhapt_BR
dc.creatorLicínia Maria Corrêapt_BR
dc.date.accessioned2023-10-16T21:47:49Z-
dc.date.available2023-10-16T21:47:49Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.volume47pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.epage23pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.5902/1984644446935pt_BR
dc.identifier.issn1984-6444pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/59497-
dc.description.abstractThis article analyzes, through a case study, the experiences and experiences of teachers in high school and the labor, temporal and affective challenges imposed on them in the daily practice of teaching. Todo so, it uses as a theoretical contribution authors such as Josso (2004), Hargreaves (1998)andHuberman (1985),in order to base the teachers' perceptions about their work. The analysis presented here seeks to contribute to the studies on the cycles and phases in the teaching career, by emphasizing the importance of the vital experience of teachers on their professional practice. Thus, the article is divided into two sections, in addition to the introduction. The first section highlights some biographical syntheses of the teachers, having as background the teaching in the middle school. The second section discusses the professional life cycles of teachers from their biographies. Finally, the conclusions seek to capture the sense of being and to be a teacher of the High School in the state public school system of Minas Gerais.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo analisa, através de um estudo de caso, as experiências e as vivências dos professores no ensino médio e os desafios laborais, temporais e afetivos que lhes são impostos no exercício diário da docência. Para tanto, utiliza como aporte teórico autores como Josso (2004), Hargreaves (1998), Huberman (1985) e Goodson (1985), a fim de fundamentar as percepções dos docentes acerca do seu trabalho. A análise aqui apresentada procura contribuir para os estudos sobre os ciclos e fases na carreira docente, ao enfatizar a importância da experiência vital dos professores sobre a sua prática profissional. Assim, o artigo está dividido em duas seções, além da introdução. A primeira seção destaca algumas sínteses biográficas dos professores, tendo como cenário a docência no ensino médio. A segunda seção discute os ciclos da vida profissional dos professores a partir de suas biografias. Por fim, as conclusões procuram captar o sentido do ser e estar professor do Ensino Médio na rede pública estadual de ensino de Minas Gerais.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEducaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectBiografias educativaspt_BR
dc.subjectCiclo de vida profissional dos professorespt_BR
dc.subjectDocência no ensino médiopt_BR
dc.subject.otherNarrativas pessoais como assuntopt_BR
dc.subject.otherProfessorespt_BR
dc.subject.otherEnsinopt_BR
dc.subject.otherEnsino médiopt_BR
dc.titleO tempo da docência no ensino médio a partir de narrativas biográficas de professorespt_BR
dc.title.alternativeTeaching time in high school based on teachers' biographical narrativespt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/46935pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-0233-3883pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0662-7229pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
O tempo da docência no ensino médio a partir de narrativas biográficas de professores.pdf679.99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.