Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/60047
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Escala de percepção e análise da fluência leitora ? solar: usabilidade e consistência |
Other Titles: | Scale of Perception and Analysis of Reading Fluency – SOLAR: usability and consistency |
Authors: | Luciana Mendonça Alves Rafael Teixeira Scoralick Dias Júlia Barcelos Lara Luiz Felipe Dos Santos Letícia Celeste Vanessa de Oliveira Martins Reis |
Abstract: | Objetivo: analisar a consistência de respostas entre avaliadores e verificar a usabilidade da Escala de Percepção e Análise da Fluência Leitora - SOLAR. Métodos: estudo descritivo não experimental de corte transversal. Participaram como juízes professores do Ensino Fundamental e acadêmicos de Fonoaudiologia e Pedagogia. Os juízes utilizaram como instrumento a Escala SOLAR para a análise de fluência leitora de áudios de 20 estudantes do Ensino Fundamental. A comparação da usabilidade foi realizada por meio do teste Kruskal Wallis e comparação dois a dois pelo teste Mann Whitney. Para análise da consistência de respostas entre juízes foi utilizado o cálculo do coeficiente de correlação interclasse. O nível de significância utilizado foi de 5%. Resultados: a análise da fidedignidade das respostas demonstrou coeficiente de correlação intraclasse excelente para todas as habilidades da escala. Quanto à usabilidade do instrumento, mais de 80% dos participantes o avaliaram positivamente. Verificou-se, por meio dos questionários de usabilidade, que é uma escala de fácil uso, com orientações claras, os seus usuários se sentem confortáveis e confiantesem utilizá-la. Conclusão: a SOLAR obteve bons indicadores de fidedignidade e consistência, com excelente concordância entre os avaliadores. Tais resultados indicam confiabilidade satisfatória dos itens e avaliações qualitativas favoráveis dos usuários. |
Abstract: | Objective: to analyze the consistency of responses of evaluators and to verify the usability of the perception and analysis of SOLAR (Science of Language and Reading) Methods: a non-experimental descriptive cross-sectional study. Elementary school teachers and undergraduate students of speech therapy and pedagogy participated as the judges. The judges used the SOLAR Scale as an instrument to analyze the reading fluency of twenty audios recorded by elementary school students. Usability comparisons were performed using the Kruskal Wallis test and two-by-two comparisons using the Mann Whitney test. To analyze the consistency of the responses between the judges, the calculation of the interclass correlation coefficient was used. Results: the analysis of the reliability of the answers showed an excellent intraclass correlation coefficient for all the skills of the Scale. As for the usability of the Scale, more than 80% of the participants positively evaluated the assessment. This was verified through the usability questionnaires which confirmed that it was easy to use, with clear guidelines and that users felt comfortable and confident using it. Conclusion: SOLAR obtained good results in reliability and consistency with excellent agreement between the evaluators. These results indicated satisfactory reliability of the SOLAR items and favorable qualitative ratings from users |
Subject: | Leitura Educação Desenvolvimento da Linguagem Aprendizagem Estudo de Avaliação |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | MED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIA |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | 10.1590/1982-0216/20212369821 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/60047 |
Issue Date: | 2021 |
metadata.dc.url.externa: | https://doi.org/10.1590/1982-0216/20212369821 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Revista CEFAC |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Escala de Percepção e Análise da Fluência Leitora pdfa.pdf | 424.67 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.