Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/60124
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorWeverton Eugênio Coelhopt_BR
dc.creatorEduardo Mendes Nascimentopt_BR
dc.creatorJacqueline Veneroso Alves da Cunhapt_BR
dc.creatorEdgard Bruno Cornacchione Juniorpt_BR
dc.date.accessioned2023-10-26T20:30:49Z-
dc.date.available2023-10-26T20:30:49Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.volume16pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage12pt_BR
dc.citation.epage39pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.17524/repec.v16i2.2536pt_BR
dc.identifier.issn1981-8610pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/60124-
dc.description.abstractObjective: This study’s general objective was to seek evidence and analyze the relationship between anxiety and self-efficacy among students attending graduate programs in Accounting Sciences. Method: An intersectional survey was performed using the General Self-Efficacy Scale and the State-Trait Anxiety Inventory (IDATE) in a sample comprising 322 students attending any degree-granting Accounting Sciences program in Brazil. A quantitative approach was used to analyze data using correlational statistical tests.Results: Perceived self-efficacy influences the students’ performance, though no distinction was found in self-efficacy levels between genders; hence, perceived self-efficacy is independent of gender. The results also show that the students’ anxiety levels are negatively and significantly correlated with self-efficacy. Finally, female graduate students scored significantly higher in anxiety than male students.Contributions: This study’s contribution lies in presenting these variables and the role of self-efficacy as a tool for moderating anxiety. This information can collaborate to design intervention strategies to maximize the academic, scientific, and professional potential of Accounting Sciences graduate programs.pt_BR
dc.description.resumoObjetivo: O objetivo geral deste estudo foi buscar evidências que permitissem analisar como ocorre a relação entre as variáveis ansiedade e autoeficácia entre os estudantes dos cursos stricto sensu de Ciências Contábeis.Método: Foi realizado um Survey interseccional com a utilização da Escala de Autoeficácia Geral Percebida e o State-Trait Anxiety Inventory (IDATE) em uma amostra composta por 322 estudantes de todos os programas stricto sensu de Ciências Contábeis do Brasil. A análise foi quantitativa, com o emprego de testes estatísticos correlacionais.Resultados: Constatou-se que a percepção de autoeficácia influencia no desempenho dos discentes, embora não haja distinção no nível de autoeficácia entre os gêneros, o que demonstra que a percepção de autoeficácia independe do gênero. Os resultados também mostraram que a ansiedade dos estudantes está correlacionada negativa e significativamente com a autoeficácia. Por fim, os discentes da pós-graduação stricto sensu do gênero feminino apresentam escores de ansiedade estatisticamente maiores do que os discentes do gênero masculino.Contribuições: A contribuição do estudo está em evidenciar essas variáveis e o papel da autoeficácia como ferramenta moderadora da ansiedade. Tais informações podem colaborar para que se delineiem estratégias de intervenção que maximizem o potencial acadêmico, científico e profissional dos cursos stricto sensu de Ciências Contábeis.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS CONTÁBEISpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista de Educação e Pesquisa em Contabilidadept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAutoeficáciapt_BR
dc.subjectAnsiedadept_BR
dc.subjectStricto Sensupt_BR
dc.subjectCiências contábeispt_BR
dc.subjectIDATEpt_BR
dc.subject.otherAutoeficáciapt_BR
dc.subject.otherAnsiedadept_BR
dc.subject.otherPós-graduaçãopt_BR
dc.subject.otherCiências contábeispt_BR
dc.titleOlhar sobre a pós-graduação: ansiedade e autoeficácia nos cursos Stricto Sensu de ciências contábeispt_BR
dc.title.alternativeA look at graduate studies: anxiety and self-efficacy in accounting sciences programspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.repec.org.br/repec/article/view/2536pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-7147-7947pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2188-9748pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2522-3035pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-0745-131Xpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.