Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/60124
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Weverton Eugênio Coelho | pt_BR |
dc.creator | Eduardo Mendes Nascimento | pt_BR |
dc.creator | Jacqueline Veneroso Alves da Cunha | pt_BR |
dc.creator | Edgard Bruno Cornacchione Junior | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2023-10-26T20:30:49Z | - |
dc.date.available | 2023-10-26T20:30:49Z | - |
dc.date.issued | 2022 | - |
dc.citation.volume | 16 | pt_BR |
dc.citation.issue | 2 | pt_BR |
dc.citation.spage | 12 | pt_BR |
dc.citation.epage | 39 | pt_BR |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.17524/repec.v16i2.2536 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 1981-8610 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/60124 | - |
dc.description.abstract | Objective: This study’s general objective was to seek evidence and analyze the relationship between anxiety and self-efficacy among students attending graduate programs in Accounting Sciences. Method: An intersectional survey was performed using the General Self-Efficacy Scale and the State-Trait Anxiety Inventory (IDATE) in a sample comprising 322 students attending any degree-granting Accounting Sciences program in Brazil. A quantitative approach was used to analyze data using correlational statistical tests.Results: Perceived self-efficacy influences the students’ performance, though no distinction was found in self-efficacy levels between genders; hence, perceived self-efficacy is independent of gender. The results also show that the students’ anxiety levels are negatively and significantly correlated with self-efficacy. Finally, female graduate students scored significantly higher in anxiety than male students.Contributions: This study’s contribution lies in presenting these variables and the role of self-efficacy as a tool for moderating anxiety. This information can collaborate to design intervention strategies to maximize the academic, scientific, and professional potential of Accounting Sciences graduate programs. | pt_BR |
dc.description.resumo | Objetivo: O objetivo geral deste estudo foi buscar evidências que permitissem analisar como ocorre a relação entre as variáveis ansiedade e autoeficácia entre os estudantes dos cursos stricto sensu de Ciências Contábeis.Método: Foi realizado um Survey interseccional com a utilização da Escala de Autoeficácia Geral Percebida e o State-Trait Anxiety Inventory (IDATE) em uma amostra composta por 322 estudantes de todos os programas stricto sensu de Ciências Contábeis do Brasil. A análise foi quantitativa, com o emprego de testes estatísticos correlacionais.Resultados: Constatou-se que a percepção de autoeficácia influencia no desempenho dos discentes, embora não haja distinção no nível de autoeficácia entre os gêneros, o que demonstra que a percepção de autoeficácia independe do gênero. Os resultados também mostraram que a ansiedade dos estudantes está correlacionada negativa e significativamente com a autoeficácia. Por fim, os discentes da pós-graduação stricto sensu do gênero feminino apresentam escores de ansiedade estatisticamente maiores do que os discentes do gênero masculino.Contribuições: A contribuição do estudo está em evidenciar essas variáveis e o papel da autoeficácia como ferramenta moderadora da ansiedade. Tais informações podem colaborar para que se delineiem estratégias de intervenção que maximizem o potencial acadêmico, científico e profissional dos cursos stricto sensu de Ciências Contábeis. | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS CONTÁBEIS | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Autoeficácia | pt_BR |
dc.subject | Ansiedade | pt_BR |
dc.subject | Stricto Sensu | pt_BR |
dc.subject | Ciências contábeis | pt_BR |
dc.subject | IDATE | pt_BR |
dc.subject.other | Autoeficácia | pt_BR |
dc.subject.other | Ansiedade | pt_BR |
dc.subject.other | Pós-graduação | pt_BR |
dc.subject.other | Ciências contábeis | pt_BR |
dc.title | Olhar sobre a pós-graduação: ansiedade e autoeficácia nos cursos Stricto Sensu de ciências contábeis | pt_BR |
dc.title.alternative | A look at graduate studies: anxiety and self-efficacy in accounting sciences programs | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://www.repec.org.br/repec/article/view/2536 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0001-7147-7947 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-2188-9748 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0003-2522-3035 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-0745-131X | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Olhar sobre a pós-graduação_ ansiedade e autoeficácia nos cursos Stricto Sensu de ciências contábeis.pdf | 715.45 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.