Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/60357
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAdriana Araújo Pereira Borgespt_BR
dc.creatorJosiane Pereira Torrespt_BR
dc.date.accessioned2023-10-31T17:46:26Z-
dc.date.available2023-10-31T17:46:26Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.volume20pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage148pt_BR
dc.citation.epage170pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.35786/1645-1384.v20.n1.9pt_BR
dc.identifier.issn1645-1384pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/60357-
dc.description.abstractSpecial Education Policies in the Inclusive Education Perspective were strengthened from a global agenda, emphasized in the 1990s. In Brazil, these policies strongly impacted the educational system. In this scenario, it is possible to detect the influence of international organizations, based on the concepts of transfer and adoption of public policies. This article discusses how international guidelines on Inclusive Education were adopted in Brazil, based on proposals for teacher training for working with students with disabilities and the formulation of policies for the countryside. As a result, it is possible to see that the Special Education Policies proposed by international organizations found fertile ground in Brazil, as the local context already had a tradition in the formulation and implementation of these policies carried out on internal agendas. It can be seen that, despite the influence of international organizations, there have been internal changes in Special Education Policies in Brazil, favored by epistemic communities and local social movements.pt_BR
dc.description.resumoAs Políticas de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva fortaleceram-se a partir de uma agenda global, enfatizadas na década de 1990. No Brasil, essas políticas impactaram fortemente o sistema educacional. Nesse cenário, é possível detectar a influência de organismos internacionais, a partir dos conceitos de transferência e adoção de políticas públicas. Esse artigo discute como as orientações internacionais acerca da Educação Inclusiva foram adotadas no Brasil, a partir das propostas de formação docente para o trabalho junto aos alunos com deficiência e da formulação de políticas para o campo. Como resultado, é possível perceber que as Políticas de Educação Especial propostas pelos organismos internacionais encontraram terreno fértil no Brasil, pois o contexto local já possuía uma tradição na formulação e implementação dessas políticas realizadas em agendas internas. Pode-se perceber que, apesar da influência dos organismos internacionais, ocorreram transformações internas nas Políticas de Educação Especial no Brasil, favorecidas por comunidades epistêmicas e movimentos sociais locais.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofCurrículo sem Fronteiraspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPolíticas de educação especialpt_BR
dc.subjectOrganismos internacionaispt_BR
dc.subjectComunidades epistêmicaspt_BR
dc.subjectMovimentos sociaispt_BR
dc.subject.otherEducação especialpt_BR
dc.subject.otherPolítica educacionalpt_BR
dc.subject.otherMovimentos sociaispt_BR
dc.titleEducação especial na perspectiva inclusiva no Brasil: análise da influência internacional no contexto localpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://www.curriculosemfronteiras.org/vol20iss1articles/borges-torres.htmlpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0493-0099pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1452-8223pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
EDUCAÇÃO ESPECIAL NA PERSPECTIVA.pdf335.12 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.