Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/60499
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Sérgio Alcides Pereira do Amaralpt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9254941821479342pt_BR
dc.contributor.referee1Daniel Reizinger Bonomopt_BR
dc.contributor.referee2Roberto Alexandre do Carmo Saidpt_BR
dc.contributor.referee3Sonia Branco Soarespt_BR
dc.contributor.referee4Bruno Barretto Gomidept_BR
dc.creatorAlice Vieira Barrospt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/5331979680879416pt_BR
dc.date.accessioned2023-11-06T14:39:24Z-
dc.date.available2023-11-06T14:39:24Z-
dc.date.issued2023-09-15-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/60499-
dc.description.abstractThis PhD dissertation investigates expressions of the Byronic myth in Brazilian and Russian 19th century poetry. We try to understand the self-image and self-fashioning politics of Brazilian and Russian poets and poetesses, and how these writers reshaped Byronic myth. We chose as our Brazilian corpus the poets Fagundes Varela, Castro Alves and Narcisa Amália. From Russian authors we chose Küchelbecker, Pushkin, Lermontov and Evdokiya Rostopchina. Our point of departure is a fundamental question: in what ways can the Byronic myth, which is rooted in Romantic individualism, find expression in historical and cultural contexts which are anathema to individual notions of personal liberty? More than in any other case, the outer boundaries of the Byronic myth are clearest when expressed through female poets of the time, whose self-image was linked, not with the modern myth of the poet, but with the myth of the poetess.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho investiga o mito de Byron na poesia brasileira e russa do século XIX. Busca-se compreender os modos de construção da autoimagem de poetas e poetisas brasileiros e russos, e o modo pelo qual esses autores remodelaram o mito de Byron. Integram o corpus brasileiro as obras dos poetas Fagundes Varela, Castro Alves e Narcisa Amália. Dos autores russos selecionamos Küchelbecker, Púchkin, Liérmontov e Evdokía Rostopchiná. Parte-se de uma questão fundamental: o que acontece quando o mito de Byron, radicado no individualismo romântico, é deslocado para contextos histórico-culturais esquivos à liberdade exigida por esse individualismo? Mais que em qualquer outro caso, os limites do mito de Byron se explicitam quando se trata de uma poeta mulher, cuja autoimagem se associava, no século XIX, não ao mito moderno do poeta, mas ao mito da poetisa.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Estudos Literáriospt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectByron; Brasil; Rússia; Poeta; Poetisapt_BR
dc.subject.otherLiteratura comparada – Brasileira e russapt_BR
dc.subject.otherLiteratura comparada – Russa e brasileirapt_BR
dc.subject.otherPoesia brasileira – Séc. XIX – História e críticapt_BR
dc.subject.otherPoesia russa – Séc. XIX – História e críticapt_BR
dc.subject.otherBryon, George Gordon Bryron, Baron, 1788-1824.pt_BR
dc.subject.otherVarela, Fagundes, 1847-1871. Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherAlves, Castro, 1847-1871. – Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherAmália, Narcisa, 1852-1924. – Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherSatanismo na literaturapt_BR
dc.subject.otherMulheres e literaturapt_BR
dc.title"Eu não sou Byron, eu sou outro": o poeta e a poetisa na poesia brasileira e russa do século XIXpt_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Versao_Revisada_Pós_Deposito.pdf2.26 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons