Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/60761
Type: Dissertação
Title: Montaulas: cenas de educação audiovisual com crianças
Authors: Liana Lobo Baptista
First Advisor: Clarisse Maria Castro de Alvarenga
First Referee: Liberia Rodrigues Neves
Second Referee: Eliany Salvatierra Machado
Abstract: A partir do registro em áudio e vídeo de minhas aulas como professora de Audiovisual no ensino fundamental, recorto falas, gestos e intervenções das crianças, que nos dão a ver e a ouvir possibilidades da Educação Audiovisual na escola. As cenas deste trabalho aconteceram no contexto da oferta do Audiovisual no currículo de Arte do Centro Pedagógico da UFMG, e foram marcadas pelo ensino remoto emergencial do ano letivo de 2021. As crianças tinham de 7 a 8 anos quando participaram das aulas gravadas. A pesquisa teve como processo o uso da edição e da montagem no tratamento do material gravado, dando forma às seguintes cenas de Educação Audiovisual: a) de partilha e do fazer junto; b) de imaginação e transformação; c) de atenção e mais tempo. Assim - posicionando a montagem como forma de pensamento - a montagem das aulas possibilitou um pensar com as crianças, cujas intervenções podem inspirar outras práticas presenciais de Educação Audiovisual.
Abstract: From the audio and video recording of my classes as an Audiovisual teacher in elementary school, I have assembled the voices, gestures and interventions of the students, which allow us to see and hear possibilities of Audiovisual Education at school. This research happened in the context of Audiovisual classes within the Art curriculum of the school Centro Pedagógico of UFMG and was marked by the emergency remote teaching in 2021. The students were 7 to 8 years old when the Audiovisual classes were recorded. Later, I used film editing in the treatment of the recorded material, assembling the following scenes of Audiovisual Education: a) scenes of sharing and doing together; b) scenes of imagination and transformation; c) and scenes of attention and more time. Thus, reassembling the classes made it possible to think with the children, whose interventions can also inspire face-to-face Audiovisual Education practices.
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Educação e Docência
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/60761
Issue Date: 24-May-2023
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LIANA LOBO_MONTAR AULAS.pdf30.75 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.