Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/60983
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Carolina Tamayo Osoriopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6367762759488440pt_BR
dc.contributor.referee1Júlio César Augusto do Vallept_BR
dc.contributor.referee2Filipe Santos Fernandespt_BR
dc.creatorGabriel Nogueira Maltapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/6164790601722355pt_BR
dc.date.accessioned2023-11-16T11:34:47Z-
dc.date.available2023-11-16T11:34:47Z-
dc.date.issued2023-07-17-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/60983-
dc.description.abstractIn a politically conservative and neoliberal scenario inaugurated by the coup d’etat of 2016 in Brazil, a set of educational public policies were elaborated, which we refer to as the counter-reform of high school. For us the most significant effect of these policies is the authoritarian curricular imposition materialized in the Brazilian National Common Core Curriculum (BNCC). In this framework this thesis has as its research question: In what way can the hip-hop cultural movement problematize the banking language game present in the high school curriculum imposed by the BNCC on Brazilian youth? Thus, we operate a therapeutic problematizing research attitude inspired, on one hand, in the philosophy of the second Wittgenstein and on the other, in the thought and works of the pedagogue Paulo Freire, as well as anchored in the musical production of four rappers from Belo Horizonte, MG, Brazil. The voices of Djonga, FBC, nabru and Laura Sette participate in the composition of this thesis from songs that were published between the years 2019 and 2022 and are mobilized as language games linked to the hip-hop movement in order to support a problematization made by us to the authoritarian language games of educational public policies conceived within a deteriorated democracy. All our writing becomes a manifesto, an invitation to struggle and a letter of demand. For such is the way in which we see the hip-hop cultural movement contests the world and denounces exploitation and all forms of oppression. This form is assumed in the writing of this thesis: a text to be used as a popular weapon to confront the uthoritarian, technicist and banking curriculum imposition, expressed by the BNCC, which is, in our view, a product of neoliberalism and neofascism.pt_BR
dc.description.resumoEm um cenário politicamente conservador e neoliberal inaugurado pelo golpe de 2016, foi elaborado um conjunto de políticas públicas educacionais que chamamos de contra-reforma do Ensino Médio, cujo efeito mais significativo para nós é sua imposição curricular autoritária materializada na Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Neste marco esta dissertação tem como pergunta de pesquisa: De que forma o movimento cultural do hip-hop pode problematizar o jogo de linguagem bancário presente no currículo para o ensino médio imposto pela BNCC sobre a juventude brasileira? Assim, operamos uma atitude de pesquisa terapêutico problematizadora inspirada, de um lado na filosofia do segundo Wittgenstein e de outro, no pensamento e obras do pedagogo Paulo Freire, assim como ancorados na produção musical de quatro rappers de Belo Horizonte. As vozes de Djonga, FBC, nabru e Laura Sette participam da composição desta dissertação a partir de músicas que foram publicadas entre os anos de 2019 e 2022 e são mobilizadas enquanto jogos de linguagem vinculados ao movimento hip-hop com o intuito de sustentar uma problematização feita por nós aos jogos de linguagem autoritários das políticas públicas educacionais gestadas no seio de uma democracia deteriorada. Toda nossa escrita se transforma em manifesto, convite para luta e carta reivindicativa. Pois tal é a forma como vemos o movimento hip-hop contesta o mundo e denuncia a exploração e todas as formas de opressão. Essa forma é assumida na escrita desta dissertação: um texto a servir de arma popular de enfrentamento à imposição curricular autoritária, tecnicista e bancária expressa na BNCC, que é, para nós, um produto do neoliberalismo e neofascismo.pt_BR
dc.description.sponsorshipCNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicopt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação - Conhecimento e Inclusão Socialpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pt/*
dc.subjectCurrículopt_BR
dc.subjectEducação matemáticapt_BR
dc.subjectMovimento Hip-hoppt_BR
dc.titleJuventude e(m) movimento: uma terapia problematizadora da BNCCpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5915-7171pt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertacao_Malta.pdf23.91 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons