Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/61155
Type: Artigo de Periódico
Title: Tecnologias educacionais para o ensino de história da enfermagem: revisão integrativa
Other Titles: Educational technologies for teaching nursing history: an integrative review
Authors: Natália Maria Freitas e Silva Maia
Francisca Aline Amaral Silva
Ana Maria Ribeiro Dos Santos
Elaine Maria Leite Rangel Andrade
Fernanda Batista Oliveira Santos
Agostinho Antônio Cruz Araújo
Abstract: Objetivo: Analisar na literatura as tecnologias educacionais para o ensino de história da enfermagem. Métodos: Revisão integrativa, com busca e seleção em: CINAHL, MEDLINE via PubMed®, Web of Science, SCOPUS, LILACS e BDENF, via BVS. Sete estudos publicados em português, inglês ou espanhol e sem recorte temporal foram incluídos. A análise foi procedida de forma descritiva e duas categorias temáticas foram elencadas: as tecnologias digitais e não digitais para o ensino de história da enfermagem. Resultados: Nos estudos, identificaram-se tecnologias digitais, como sites, objeto e ambiente virtual de aprendizagem e não digitais, como séries de televisão, literatura de cordel e textos impressos. Houve crescente interesse de pesquisadores pela implementação de tecnologias para o ensino e a aprendizagem da história da enfermagem, sendo expresso pelo aumento do número de produções nos últimos 10 anos. Conclusão: As tecnologias educacionais digitais e não digitais contribuem para o ensino de história da enfermagem, por serem recursos válidos, seguros, efetivos, atrativos e motivacionais para a aprendizagem ativa, assim como para o desenvolvimento da capacidade crítica e reflexiva na conformação identitária.
Abstract: Objective To analyze the literature in educational technologies for teaching nursing history. Methods Integrative review of the literature, with search and selection in CINAHL, MEDLINE via PubMed®, Web of Science, SCOPUS, LILACS, and BDENF via VHL. Seven studies published in Portuguese, English, and Spanish without a time frame were included. We descriptively proceeded with the analysis, and we organized two thematic categories: the digital and non-digital technologies for teaching nursing history. Results In the studies, we identified digital technologies, such as websites, virtual learning environments and objects, and non-digital, such as television series, Cordel literature, and printed texts. There was an increasing interest of researchers in the implantation of technologies for teaching nursing history, expressed by the increase in the number of studies in the last ten years. Conclusion Digital and non-digital educational technologies contributed to nursing history teaching by being valid, safe, effective, attractive, and motivational for active learning, as well as for the development of the critical and reflective ability in the identity conformation.
Subject: Educação
Ensino
Enfermagem
Enfermagem - História
Tecnologia digital
Tecnologia educacional
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: ENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM BÁSICA
ENFERMAGEM - ESCOLA DE ENFERMAGEM
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: http://dx.doi.org/10.37689/acta-ape/2022AR00030177
URI: http://hdl.handle.net/1843/61155
Issue Date: 2022
metadata.dc.url.externa: https://acta-ape.org/en/article/educational-technologies-for-teaching-nursing-history-an-integrative-review/
metadata.dc.relation.ispartof: Acta Paul Enferm
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Educational technologies for teaching nursing history_ an integrative review.pdf407.73 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.