Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/62336
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorLuiz Amaralpt_BR
dc.creatorAna Maria Rabelo Gomespt_BR
dc.creatorJoana Autuoript_BR
dc.creatorMoreno Martins Saraivapt_BR
dc.date.accessioned2024-01-02T19:00:10Z-
dc.date.available2024-01-02T19:00:10Z-
dc.date.issued2017-
dc.citation.volume13pt_BR
dc.citation.spage104pt_BR
dc.citation.epage125pt_BR
dc.identifier.issn2238-975pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/62336-
dc.description.abstractThe preparation of literacy materials in indigenous languages is a complex process that requires the combination of linguistic, anthropological and educational concepts. This paper reports a collaboration between linguists and anthropologists during the preparation of an early literacy book in the Sanöma language (Yanomami). We discuss how ideas from cognitive linguistics can dialogue with ethnographic research to craft pedagogical approaches that are in sync with the current uses of the language and to establish, at the same time, a mechanism to scientifically describe the insertion of written language in indigenous communities.pt_BR
dc.description.resumoA preparação de materiais de alfabetização em línguas indígenas é um processo complexo que requer a sobreposição de conhecimentos linguísticos, antropológicos e educacionais. Este trabalho reporta uma colaboração entre linguistas e antropólogos durante a elaboração de um livro para as primeiras etapas de alfabetização em língua sanöma (yanomami). Nele discutimos como conceitos linguístico-cognitivos podem dialogar com a pesquisa etnográfica para orientar abordagens pedagógicas coerentes com os contextos de uso da língua e ao mesmo tempo gerar um mecanismo de acompanhamento científico da inserção da escrita em comunidades indígenas.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Linguísticapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAlfabetizaçãopt_BR
dc.subjectLetramentopt_BR
dc.subjectEtnografia da escritapt_BR
dc.subjectDesenvolvimento linguístico-cognitivopt_BR
dc.subjectSanömapt_BR
dc.subjectYanomamipt_BR
dc.subject.otherAlfabetizaçãopt_BR
dc.subject.otherLetramentopt_BR
dc.subject.otherEscritapt_BR
dc.subject.otherAntropologia culturalpt_BR
dc.subject.otherÍndios Yanomamipt_BR
dc.subject.otherIndigenas da América do Sul - Brasilpt_BR
dc.titleDiálogos entre a linguística, a educação e a antropologia na produção de materiais de alfabetização na língua sanömapt_BR
dc.title.alternativeDialogues between linguistics, education and anthropology in the production of literacy materials in the Sanöma languagept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistas.ufrj.br/index.php/rl/article/view/10423pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0521-035Xpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.