Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/62336
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Luiz Amaral | pt_BR |
dc.creator | Ana Maria Rabelo Gomes | pt_BR |
dc.creator | Joana Autuori | pt_BR |
dc.creator | Moreno Martins Saraiva | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2024-01-02T19:00:10Z | - |
dc.date.available | 2024-01-02T19:00:10Z | - |
dc.date.issued | 2017 | - |
dc.citation.volume | 13 | pt_BR |
dc.citation.spage | 104 | pt_BR |
dc.citation.epage | 125 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 2238-975 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/62336 | - |
dc.description.abstract | The preparation of literacy materials in indigenous languages is a complex process that requires the combination of linguistic, anthropological and educational concepts. This paper reports a collaboration between linguists and anthropologists during the preparation of an early literacy book in the Sanöma language (Yanomami). We discuss how ideas from cognitive linguistics can dialogue with ethnographic research to craft pedagogical approaches that are in sync with the current uses of the language and to establish, at the same time, a mechanism to scientifically describe the insertion of written language in indigenous communities. | pt_BR |
dc.description.resumo | A preparação de materiais de alfabetização em línguas indígenas é um processo complexo que requer a sobreposição de conhecimentos linguísticos, antropológicos e educacionais. Este trabalho reporta uma colaboração entre linguistas e antropólogos durante a elaboração de um livro para as primeiras etapas de alfabetização em língua sanöma (yanomami). Nele discutimos como conceitos linguístico-cognitivos podem dialogar com a pesquisa etnográfica para orientar abordagens pedagógicas coerentes com os contextos de uso da língua e ao mesmo tempo gerar um mecanismo de acompanhamento científico da inserção da escrita em comunidades indígenas. | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃO | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Revista Linguística | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Alfabetização | pt_BR |
dc.subject | Letramento | pt_BR |
dc.subject | Etnografia da escrita | pt_BR |
dc.subject | Desenvolvimento linguístico-cognitivo | pt_BR |
dc.subject | Sanöma | pt_BR |
dc.subject | Yanomami | pt_BR |
dc.subject.other | Alfabetização | pt_BR |
dc.subject.other | Letramento | pt_BR |
dc.subject.other | Escrita | pt_BR |
dc.subject.other | Antropologia cultural | pt_BR |
dc.subject.other | Índios Yanomami | pt_BR |
dc.subject.other | Indigenas da América do Sul - Brasil | pt_BR |
dc.title | Diálogos entre a linguística, a educação e a antropologia na produção de materiais de alfabetização na língua sanöma | pt_BR |
dc.title.alternative | Dialogues between linguistics, education and anthropology in the production of literacy materials in the Sanöma language | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://revistas.ufrj.br/index.php/rl/article/view/10423 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0003-0521-035X | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Diálogos entre a linguística, a educação e a antropologia na produção de materiais de alfabetização na língua sanöma.pdf | 333.08 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.