Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/62464
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMônica Maria Farid Rahmept_BR
dc.creatorCarla Mercês da Rocha Jatobá Ferreirapt_BR
dc.creatorLibéria Nevespt_BR
dc.date.accessioned2024-01-05T16:06:51Z-
dc.date.available2024-01-05T16:06:51Z-
dc.date.issued2019-
dc.citation.volume44pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/2175-623690185pt_BR
dc.identifier.issn2175-6236pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/62464-
dc.description.abstractThe article discusses, at first, questions related to the configuration of the Special Education policy in Brazil from the 2000s, highlighting elements that marked the process of institutionalization of the inclusion of students, the target audience of special education in the common school, as well as challenges. With these problematizations as reference, it is sought, secondly, to contextualize the works that make up this Thematic Section. Based on different theoretical and methodological approaches, these texts share an ethical concern with the development of Special Education for society and with the implementation of the constitutional principle of education as a right of all.pt_BR
dc.description.resumoO artigo discute, em um primeiro momento, questões relativas à configuração da política de Educação Especial no Brasil a partir dos anos 2000, destacando elementos que marcaram o processo de institucionalização da inclusão dos alunos, público alvo da educação especial na escola comum, bem como seus desafios atuais. Tendo como referência essas problematizações, busca-se, em um segundo momento, contextualizar os trabalhos que compõem esta Seção Temática. Partindo de abordagens teórico-metodológicas distintas, esses textos conservam em comum uma preocupação ética com os desdobramentos da Educação Especial para a sociedade e com a efetivação do princípio constitucional da educação como um direito de todos.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEducação & realidadept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação especialpt_BR
dc.subjectEducação inclusivapt_BR
dc.subjectPolítica educacionalpt_BR
dc.subjectPsicanálisept_BR
dc.subjectExperiência democráticapt_BR
dc.subject.otherEducação especial - politica governamentalpt_BR
dc.subject.otherEducação inclusivapt_BR
dc.subject.otherPsicanálisept_BR
dc.subject.otherDireito constitucionalpt_BR
dc.subject.otherInclusão em educaçãopt_BR
dc.subject.otherDemocraciapt_BR
dc.titleSobre educação, política e singularidadept_BR
dc.title.alternativeAbout education, politics and singularitypt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/edreal/a/J6XXWCMhXXpZSzFxQ383LYh/?lang=ptpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2123-2989pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-7818-4434pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sobre educação, política e singularidade.pdf214.43 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.