Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/62464
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Mônica Maria Farid Rahme | pt_BR |
dc.creator | Carla Mercês da Rocha Jatobá Ferreira | pt_BR |
dc.creator | Libéria Neves | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2024-01-05T16:06:51Z | - |
dc.date.available | 2024-01-05T16:06:51Z | - |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.citation.volume | 44 | pt_BR |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.1590/2175-623690185 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 2175-6236 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/62464 | - |
dc.description.abstract | The article discusses, at first, questions related to the configuration of the Special Education policy in Brazil from the 2000s, highlighting elements that marked the process of institutionalization of the inclusion of students, the target audience of special education in the common school, as well as challenges. With these problematizations as reference, it is sought, secondly, to contextualize the works that make up this Thematic Section. Based on different theoretical and methodological approaches, these texts share an ethical concern with the development of Special Education for society and with the implementation of the constitutional principle of education as a right of all. | pt_BR |
dc.description.resumo | O artigo discute, em um primeiro momento, questões relativas à configuração da política de Educação Especial no Brasil a partir dos anos 2000, destacando elementos que marcaram o processo de institucionalização da inclusão dos alunos, público alvo da educação especial na escola comum, bem como seus desafios atuais. Tendo como referência essas problematizações, busca-se, em um segundo momento, contextualizar os trabalhos que compõem esta Seção Temática. Partindo de abordagens teórico-metodológicas distintas, esses textos conservam em comum uma preocupação ética com os desdobramentos da Educação Especial para a sociedade e com a efetivação do princípio constitucional da educação como um direito de todos. | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃO | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Educação & realidade | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Educação especial | pt_BR |
dc.subject | Educação inclusiva | pt_BR |
dc.subject | Política educacional | pt_BR |
dc.subject | Psicanálise | pt_BR |
dc.subject | Experiência democrática | pt_BR |
dc.subject.other | Educação especial - politica governamental | pt_BR |
dc.subject.other | Educação inclusiva | pt_BR |
dc.subject.other | Psicanálise | pt_BR |
dc.subject.other | Direito constitucional | pt_BR |
dc.subject.other | Inclusão em educação | pt_BR |
dc.subject.other | Democracia | pt_BR |
dc.title | Sobre educação, política e singularidade | pt_BR |
dc.title.alternative | About education, politics and singularity | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://www.scielo.br/j/edreal/a/J6XXWCMhXXpZSzFxQ383LYh/?lang=pt | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0003-2123-2989 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0001-7818-4434 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Sobre educação, política e singularidade.pdf | 214.43 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.