Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/62479
Type: Artigo de Periódico
Title: Conquistas, desafios e impasses da educação das pessoas com deficiência no Brasil: uma breve apresentação
Other Titles: Achievements, challenges and impasses in the education of people with disabilities in Brazil: a brief presentation
Authors: Mônica Maria Farid Rahme
Carla Karnoppi Vasques
Abstract: Este texto tem como objetivo discutir elementos relacionados à educação das pessoas com deficiência no Brasil, destacando dados históricos, sociais e políticos que foram significativos para que a educação dessa população se tornasse uma política pública, ainda que atravessada por inúmeros desafios e contradições. Nesse sentido, entrelaçar educação, deficiência e compromisso social, como proposto neste dossiê, é uma forma de sublinhar que a educação das pessoas com deficiência demanda uma implicação contínua dos atores políticos e da sociedade brasileira, para que não haja retrocesso e se possa avançar, em âmbito nacional, a partir do que foi conquistado ao longo de décadas. Os artigos que compõem o dossiê são apresentados, enfatizando-se sua vinculação com o eixo temático indicado.
Abstract: This text aims to discuss aspects related to the education of people with disability in Brazil. It highlights historical, social, and political data that were significant for the education of this population to become a public policy, despite the numerous challenges and contradictions faced. Hence, intertwining education, disability, and social commitment, as proposed in this dossier, is a way of underlining that the education of people with disability demands a continuous involvement of political actors and Brazilian society so as to not have any setbacks but advances nationally, in regards to what has been achieved over the decades. The articles that assemble the dossier are presented, emphasizing their connection with the indicated theme.
Subject: Educação
Deficientes
Política pública
Educação e Estado
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃO
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.59306/poiesis.v16e302022293-309
URI: http://hdl.handle.net/1843/62479
Issue Date: 2022
metadata.dc.url.externa: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/18582
metadata.dc.relation.ispartof: Poiésis
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.