Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/62765
Type: | Artigo de Evento |
Title: | Proposta de sequência didática para introdução da computação e do pensamento computacional no ensino fundamental II baseada nas metáforas de perspectivas culturais |
Other Titles: | Proposal for a didactic sequence to introduce computing and computational thinking in elementary school II based on metaphors from cultural perspectives |
Authors: | Oto Braz Assunção Raquel Oliveira Prates Elaine Soares França |
Abstract: | A contínua inserção da tecnologia digital nas diversas áreas de atuação da sociedade faz com que as competências do Pensamento Computacional (PC) sejam essenciais. Neste contexto, este trabalho visa a concepção de uma sequência didática para a introdução da Computação e desenvolvimento do PC no Ensino Fundamental (EF) - Anos Finais. Ao considerarmos o PC como uma cultura, classificamos recursos didáticos para o ensino do PC à luz das Metáforas de Perspectivas Culturais e selecionamos alguns destes recursos para serem utilizados na pratica em uma Pesquisa-Ação. Por fim, elaboramos uma sequência didática para professores interessados em introduzir a Computação e o PC aos alunos dos anos finais do EF. |
Abstract: | Computational Thinking (CT) skills have become essential considering that digital technologies are becoming more prevalent in different fields of study and work performed by society. Thus, this work has the ultimate goal of creating a didactic sequence to support educators in teaching Computer Scienceto middle school students and fomenting the development of their CT skills. To that end, we considered CT as a culture to classify CT teaching resources in the light of the Cultural Viewpoint Metaphors. Then, we used the classification as a basis to select teaching resources to be applied in an Action-Research. Finally,we created a didactic sequence for educators interested in introducing computer science and CT to middle school students. |
Subject: | Pensamento computacional Ensino fundamental Educação - computação |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | ICX - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIA DA COMPUTAÇÃO |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.5753/wcbie.2021.218884 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/62765 |
Issue Date: | 2021 |
metadata.dc.url.externa: | https://sol.sbc.org.br/index.php/cbie_estendido/article/view/18196 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Workshops do congresso brasileiro de informática na educação (WCBIE) |
Appears in Collections: | Artigo de Evento |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Proposta de sequência didática para introdução da computação e do pensamento computacional no ensino fundamental II baseada nas metáforas de perspectivas culturais.pdf | 939.19 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.