Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/62765
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorOto Braz Assunçãopt_BR
dc.creatorRaquel Oliveira Pratespt_BR
dc.creatorElaine Soares Françapt_BR
dc.date.accessioned2024-01-15T13:26:26Z-
dc.date.available2024-01-15T13:26:26Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.issue10pt_BR
dc.citation.spage91pt_BR
dc.citation.epage100pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5753/wcbie.2021.218884pt_BR
dc.identifier.issn2316-8889pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/62765-
dc.description.abstractComputational Thinking (CT) skills have become essential considering that digital technologies are becoming more prevalent in different fields of study and work performed by society. Thus, this work has the ultimate goal of creating a didactic sequence to support educators in teaching Computer Scienceto middle school students and fomenting the development of their CT skills. To that end, we considered CT as a culture to classify CT teaching resources in the light of the Cultural Viewpoint Metaphors. Then, we used the classification as a basis to select teaching resources to be applied in an Action-Research. Finally,we created a didactic sequence for educators interested in introducing computer science and CT to middle school students.pt_BR
dc.description.resumoA contínua inserção da tecnologia digital nas diversas áreas de atuação da sociedade faz com que as competências do Pensamento Computacional (PC) sejam essenciais. Neste contexto, este trabalho visa a concepção de uma sequência didática para a introdução da Computação e desenvolvimento do PC no Ensino Fundamental (EF) - Anos Finais. Ao considerarmos o PC como uma cultura, classificamos recursos didáticos para o ensino do PC à luz das Metáforas de Perspectivas Culturais e selecionamos alguns destes recursos para serem utilizados na pratica em uma Pesquisa-Ação. Por fim, elaboramos uma sequência didática para professores interessados em introduzir a Computação e o PC aos alunos dos anos finais do EF.pt_BR
dc.description.sponsorshipCNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicopt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICX - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIA DA COMPUTAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofWorkshops do congresso brasileiro de informática na educação (WCBIE)pt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPensamento computacionalpt_BR
dc.subjectSequência didáticapt_BR
dc.subjectEnsino fundamental IIpt_BR
dc.subjectPerspectivas culturaispt_BR
dc.subject.otherPensamento computacionalpt_BR
dc.subject.otherEnsino fundamentalpt_BR
dc.subject.otherEducação - computaçãopt_BR
dc.titleProposta de sequência didática para introdução da computação e do pensamento computacional no ensino fundamental II baseada nas metáforas de perspectivas culturaispt_BR
dc.title.alternativeProposal for a didactic sequence to introduce computing and computational thinking in elementary school II based on metaphors from cultural perspectivespt_BR
dc.typeArtigo de Eventopt_BR
dc.url.externahttps://sol.sbc.org.br/index.php/cbie_estendido/article/view/18196pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-7128-4974pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9305-4785pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Evento



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.