Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/62765
Type: Artigo de Evento
Title: Proposta de sequência didática para introdução da computação e do pensamento computacional no ensino fundamental II baseada nas metáforas de perspectivas culturais
Other Titles: Proposal for a didactic sequence to introduce computing and computational thinking in elementary school II based on metaphors from cultural perspectives
Authors: Oto Braz Assunção
Raquel Oliveira Prates
Elaine Soares França
Abstract: A contínua inserção da tecnologia digital nas diversas áreas de atuação da sociedade faz com que as competências do Pensamento Computacional (PC) sejam essenciais. Neste contexto, este trabalho visa a concepção de uma sequência didática para a introdução da Computação e desenvolvimento do PC no Ensino Fundamental (EF) - Anos Finais. Ao considerarmos o PC como uma cultura, classificamos recursos didáticos para o ensino do PC à luz das Metáforas de Perspectivas Culturais e selecionamos alguns destes recursos para serem utilizados na pratica em uma Pesquisa-Ação. Por fim, elaboramos uma sequência didática para professores interessados em introduzir a Computação e o PC aos alunos dos anos finais do EF.
Abstract: Computational Thinking (CT) skills have become essential considering that digital technologies are becoming more prevalent in different fields of study and work performed by society. Thus, this work has the ultimate goal of creating a didactic sequence to support educators in teaching Computer Scienceto middle school students and fomenting the development of their CT skills. To that end, we considered CT as a culture to classify CT teaching resources in the light of the Cultural Viewpoint Metaphors. Then, we used the classification as a basis to select teaching resources to be applied in an Action-Research. Finally,we created a didactic sequence for educators interested in introducing computer science and CT to middle school students.
Subject: Pensamento computacional
Ensino fundamental
Educação - computação
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: ICX - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIA DA COMPUTAÇÃO
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.5753/wcbie.2021.218884
URI: http://hdl.handle.net/1843/62765
Issue Date: 2021
metadata.dc.url.externa: https://sol.sbc.org.br/index.php/cbie_estendido/article/view/18196
metadata.dc.relation.ispartof: Workshops do congresso brasileiro de informática na educação (WCBIE)
Appears in Collections:Artigo de Evento



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.