Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/62931
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMaria Celeste Reis Fernandes de Souzapt_BR
dc.creatorEunice Maria Nazarethe Nonatopt_BR
dc.creatorMaria da Conceição Ferreira Reis Fonsecapt_BR
dc.date.accessioned2024-01-17T16:04:20Z-
dc.date.available2024-01-17T16:04:20Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.volume28pt_BR
dc.citation.issue108pt_BR
dc.citation.spage811pt_BR
dc.citation.epage832pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/S0104-40362020002801758pt_BR
dc.identifier.issn1809-4465pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/62931-
dc.description.abstractIn this paper, we discuss the offer of school education for imprisoned women, seeking to identify, in this offer, reflections of the singularities of the female condition and historically constituted gender inequalities. The State Prison Education Plans of the 26 Brazilian states, available on the website of the Penitentiary Department of the Ministry of Justice and Public Security, were analyzed. The analysis of the data brought by that such plans dialogue with reflections and empirical material from other studies on education and gender in the Brazilian prison system. Results indicate advances in the legal field, but point out a long way to go to guaranteeing the right to school education in prison, especially for women: in the different places and types of imprisonment, it is necessary to develop educational processes that do not make women invisible and consider the plots in which gender inequalities intertwine.pt_BR
dc.description.resumoNeste artigo, discutimos a oferta de Educação escolar para mulheres aprisionadas, buscando identificar, nessa oferta, reflexos das singularidades da condição feminina e desigualdades de gênero historicamente constituídas. O corpus documental analisado é composto por Planos Estaduais de Educação nas Prisões dos 26 estados da Federação, disponíveis no sítio eletrônico do Departamento Penitenciário do Ministério da Justiça e Segurança Pública. A análise dos dados, trazidos por tais planos, dialoga com reflexões e empiria de outros estudos sobre Educação e gênero no sistema prisional do Brasil. Os resultados indicam avanços no campo legal, mas apontam um longo caminho a percorrer para a garantia do direito à Educação escolar na prisão, em especial, para as mulheres: nos diferentes locais e tipos de aprisionamento, é preciso desenvolver processos educativos que as tornem visíveis e que considerem as tramas nas quais as desigualdades de gênero se entrelaçam.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEnsaiopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectGêneropt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectSistema prisionalpt_BR
dc.subject.otherRelações de gêneropt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherPrisões - educaçãopt_BR
dc.subject.otherEducação de adultospt_BR
dc.subject.otherPrisioneiraspt_BR
dc.titleCenários da educação de mulheres jovens e adultas em situação de privação de liberdade no contexto brasileiropt_BR
dc.title.alternativeScenarios of education of young and adult women in a situation of deprivation of liberty in the Brazilian contextpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/ensaio/a/fYHHJGBXxnPDQGqCSfPDCDz/?lang=ptpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-6955-5854pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3583-3777pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5702-7189pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.