Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/63240
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorRaíssa Yuri Hamanakapt_BR
dc.creatorElisângela Cristina Aganettept_BR
dc.date.accessioned2024-01-23T16:12:03Z-
dc.date.available2024-01-23T16:12:03Z-
dc.date.issued2019-
dc.citation.volume9pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.identifier.issn2237-6658pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/63240-
dc.description.abstractCurrently, organizations are surrounded by a context of high in-formation volume, rising customer expectations, a continually changing environment, and increased competitiveness in the glob-al market. In this context the discipline of business process man-agement is consolidated, in the context in which the functional view of organizations is replaced by the process oriented view. The objective of the research was to map BPM methodologies ap-plied in Brazilian public higher education institutions. For this purpose, searches were made in Portal Capes' theses and dissertations database, and were found 14 BPM methodologies applied in the context of educational institutions. Through Bardin's (1977) Content Analysis methodology, the 14 methodologies were briefly described and compared. The most complete methodologies regarding the contemplation of stages of a BPM methodology were Miguel’s methodology (2015), Barbosa’s methodology (2016), Pi-na’s methodology (2013) and Oliveira’s methodology (2018).pt_BR
dc.description.resumoAtualmente, as organizações estão cercadas por um contexto de grande volume informacional, aumento crescente das expectativas dos clientes, ambiente de mudanças contínuas e acirramento da competitividade no mercado global. Nesse contexto a disciplina de gestão de processos de negócio se consolida, no contexto em que a visão funcional das organizações é substituída pela visão orientada à processos. O objetivo da pesquisa foi mapear metodologias BPM aplicadas em Instituições de Ensino Superior públicas brasileiras. Para tal foram realizadas buscas na base de teses e dissertações do Portal Capes, encontrando-se 14 metodologias BPM aplicadas no contexto de instituições de ensino. Por meio da metodologia de Análise de Conteúdo de Bardin (1977), as 14 metodologias foram brevemente descritas e comparadas. As metodologias mais completas em relação à contemplação de etapas de uma metodologia BPM foram a de Miguel (2015), Barbosa (2016), Pina (2013) e Oliveira (2018).pt_BR
dc.description.sponsorshipFAPEMIG - Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Geraispt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentECI - DEPARTAMENTO DE ORGANIZAÇÃO E TRATAMENTO DA INFORMAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofMúltiplos Olhares em Ciência da Informaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectGestão de processos de negóciopt_BR
dc.subjectMetodologia BPMpt_BR
dc.subjectImplementação de metodologia BPMpt_BR
dc.subjectInstituições de ensino superiorpt_BR
dc.subject.otherGestão de negóciospt_BR
dc.subject.otherControle de processopt_BR
dc.subject.otherEnsino superiorpt_BR
dc.titleMapeamento de metodologias de gestão de processos de negócios em Instituições de Ensino Superior (IES) públicas brasileiraspt_BR
dc.title.alternativeMapping of business process management methodologies in Brazilian public Higher Education Institutions (HEIs)pt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/19228pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9516-5825pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4357-8016pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.