Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/63240
Type: Artigo de Periódico
Title: Mapeamento de metodologias de gestão de processos de negócios em Instituições de Ensino Superior (IES) públicas brasileiras
Other Titles: Mapping of business process management methodologies in Brazilian public Higher Education Institutions (HEIs)
Authors: Raíssa Yuri Hamanaka
Elisângela Cristina Aganette
Abstract: Atualmente, as organizações estão cercadas por um contexto de grande volume informacional, aumento crescente das expectativas dos clientes, ambiente de mudanças contínuas e acirramento da competitividade no mercado global. Nesse contexto a disciplina de gestão de processos de negócio se consolida, no contexto em que a visão funcional das organizações é substituída pela visão orientada à processos. O objetivo da pesquisa foi mapear metodologias BPM aplicadas em Instituições de Ensino Superior públicas brasileiras. Para tal foram realizadas buscas na base de teses e dissertações do Portal Capes, encontrando-se 14 metodologias BPM aplicadas no contexto de instituições de ensino. Por meio da metodologia de Análise de Conteúdo de Bardin (1977), as 14 metodologias foram brevemente descritas e comparadas. As metodologias mais completas em relação à contemplação de etapas de uma metodologia BPM foram a de Miguel (2015), Barbosa (2016), Pina (2013) e Oliveira (2018).
Abstract: Currently, organizations are surrounded by a context of high in-formation volume, rising customer expectations, a continually changing environment, and increased competitiveness in the glob-al market. In this context the discipline of business process man-agement is consolidated, in the context in which the functional view of organizations is replaced by the process oriented view. The objective of the research was to map BPM methodologies ap-plied in Brazilian public higher education institutions. For this purpose, searches were made in Portal Capes' theses and dissertations database, and were found 14 BPM methodologies applied in the context of educational institutions. Through Bardin's (1977) Content Analysis methodology, the 14 methodologies were briefly described and compared. The most complete methodologies regarding the contemplation of stages of a BPM methodology were Miguel’s methodology (2015), Barbosa’s methodology (2016), Pi-na’s methodology (2013) and Oliveira’s methodology (2018).
Subject: Gestão de negócios
Controle de processo
Ensino superior
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: ECI - DEPARTAMENTO DE ORGANIZAÇÃO E TRATAMENTO DA INFORMAÇÃO
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/63240
Issue Date: 2019
metadata.dc.url.externa: https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/19228
metadata.dc.relation.ispartof: Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.