Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/63443
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Proposta metodológica para desenvolvimento de grupos para promoção da alimentação adequada e saudável |
Other Titles: | Methodological proposal for developing groups to promote adequate and healthy food Propuesta metodológica para el desarrollo de grupos para promover una alimentación adecuada y saludable |
Authors: | Katiusse Rezende Alves Rayane Jeniffer Rodrigues Marques Kelly Alves Magalhães Aline Cristine Souza Lopes |
Abstract: | Analisou-se, sob a perspectiva do gestor e de profissionais de saúde, uma proposta metodológica de trabalho em grupos para promoção da alimentação adequada e saudável (PAAS) na Atenção Primaria à Saúde baseada no referencial de Paulo Freire. Trata-se de um estudo qualitativo, no qual foram realizadas entrevistas com roteiro semiestruturado e, posteriormente, transcritas e analisadas pela técnica da análise de conteúdo. Os participantes avaliaram positivamente a metodologia de grupo de PAAS por sua aplicabilidade prática; pela valorização do usuário como sujeito autônomo e protagonista do cuidado; por permitir adaptações para diversas temáticas, inclusive, fora da área da Nutrição; e por constituir uma abordagem educativa que se distancia da tradicional baseada em aulas expositivas. Adicionalmente, ficou clara a fragilidade dos processos de formação e de qualificação dos profissionais para a condução de atividades educativas coletivas na perspectiva emancipadora dos sujeitos e a influência do modelo biomédico na organização dos serviços de saúde em que atuam. Metodologias inovadoras e ativas, como aqui analisada, podem ser úteis no aprimoramento das ações coletivas de promoção da saúde e da alimentação adequada e saudável. |
Abstract: | It was analyzed, from the perspective of the manager and health professionals, a methodological proposal for working in groups to promote adequate and healthy eating (Promoção da Alimentação Adequada e Saudável – PAAS, in portuguese) in Primary Health Care based on Paulo Freire's framework. This is a qualitative study, in which interviews were conducted using a semi-structured script and, later, transcribed and analyzed using the content analysis technique. Participants positively rated the PAAS group methodology for its practical applicability; by valuing the user as an autonomous subject and protagonist of care; for allowing adaptations to various themes, including those outside the field of Nutrition; and for constituting an educational approach that distances itself from the traditional one based on expository classes. Additionally, the fragility of the training and qualification processes of professionals to conduct collective educational activities in the emancipatory perspective of the subjects and the influence of the biomedical model in the organization of the health services in which they work became clear. Innovative and active methodologies, as analyzed here, can be useful in improving collective actions to promote health and adequate and healthy eating. |
Subject: | Atenção primária à saúde Educação continuada Dieta saudável |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | ENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM APLICADA ENF - DEPARTAMENTO DE NUTRIÇÃO |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.33448/rsd-v10i11.19883 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/63443 |
Issue Date: | 6-Sep-2021 |
metadata.dc.url.externa: | https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/19883 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Research, Society and Development |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Proposta metodológica para desenvolvimento de grupos para promoção da alimentação adequada e saudável_PDF-A.pdf | 320.75 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.