Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/66120
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorDaniervelin Renata Marques Pereirapt_BR
dc.creatorThaís Fernanda Viana Batistapt_BR
dc.date.accessioned2024-03-20T00:46:34Z-
dc.date.available2024-03-20T00:46:34Z-
dc.date.issued2022-09-20-
dc.citation.issue25pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage20pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2022.i25.2205pt_BR
dc.identifier.issn2172-7929pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/66120-
dc.description.abstractThe purpose of this article is to analyze three didactic materials produced for the online discipline Portuguese Language Workshop: Text Reading and Production, offered by the Faculdade de Letras of Universidade Federal de Minas Gerais, in Brazil. In this analysis, we seek to qualitatively analyze the elaboration of the materials considering the specificities of the Distance Education modality and the teaching of grammatical topics in the academic literacy context. For this, categories were defined as axes of analysis: multimodal resources; linguistic, discursive and pedagogical strategies; technological resources, and grammar conceptions. As a result, aspects to be improved were identified, such as the predominance of the traditional approach to grammar, and others that constitute good achievements, such as the diversity in the use of languages and in the expected way of reading and responding. Based on the results, we propose some characteristics that can contribute to the revision of the materials and also to the reflection about the production of educational resources in the context of distance Portuguese teaching.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo tem como finalidade a análise de três materiais didáticos produzidos para a disciplina online Oficina de Língua Portuguesa: Leitura e Produção de Textos, ofertada pela Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais, no Brasil. Nesta análise, buscou-se analisar qualitativamente a elaboração dos materiais tendo em vista as especificidades da modalidade de Educação a Distância e o ensino de tópicos gramaticais no contexto do letramento acadêmico. Para isso, foram definidos como eixos de análise as categorias: recursos multimodais; estratégias linguísticas, discursivas e pedagógicas; recursos tecnológicos e concepções de gramática. Identificaram-se, como resultado, aspectos a melhorar, como a predominância de abordagem tradicional da gramática, mas também aspectos positivos, como a diversidade no uso de linguagens e nos modos de leitura e resposta esperados. Com base nos resultados, propuseram-se algumas características que podem contribuir na revisão dos materiais e também para a reflexão sobre a produção de recursos educacionais no contexto de ensino de língua portuguesa a distância.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofHachetetepé: Revista Científica de Educación y Comunicaciónpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação a Distânciapt_BR
dc.subjectEnsino superiorpt_BR
dc.subjectMateriais didáticospt_BR
dc.subjectLíngua Portuguesapt_BR
dc.subject.otherEnsino a distânciapt_BR
dc.subject.otherEnsino superiorpt_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesa - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherMaterial didáticopt_BR
dc.titleProdução de recursos educacionais para ensino de língua portuguesa no ensino superiorpt_BR
dc.title.alternativeProduction of educational resources for teaching Portuguese in higher educationpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1861-3609pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9513-5474pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.