Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/66910
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorCarlos Freitaspt_BR
dc.creatorBetânia Parizzipt_BR
dc.creatorAngelita Maria Vander Broock Schultzpt_BR
dc.date.accessioned2024-04-08T16:54:26Z-
dc.date.available2024-04-08T16:54:26Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.issue8pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage15pt_BR
dc.identifier.issn2675-8105pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/66910-
dc.description.abstractThis article is part of a master's research in progress whose objective is to investigate the relation between the use of Composition resources in Early Childhood Music Education and the musical expression of 4 and 5 year old children. It’s an exploratory qualitative research, where children this age are being exposed to compositional elements during 20 classes. The most signiicant scenes will be selected by typicality and opportunity and analyzed by composers and music educators to compare children's musical expression (vocal, corporal and instrumental) at the beginning and end of the research. The theoretical framework includes works by Delalande (2019), Gordon (2013), Britto, (2003), Koellreutter (2015), Parizzi (2009), Schafer (1991), Swanwick (1979), Hargreaves (1998) and Papousek (1999). This text presents preliminary results of the analysis of two videos of the same child, based on a pilot that tested the adopted methodology.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo é parte de pesquisa de mestrado em andamento cujo objetivo é investigar as relações entre recursos da Composição utilizados na Educação Musical Infantil e a expressão musical de crianças de 4 e 5 anos. Trata-se de pesquisa qualitativa de caráter exploratório, onde crianças de 4 e 5 anos estão sendo expostas a elementos composicionais, durante 20 aulas. As cenas mais significativas serão selecionadas por tipicidade e oportunidade e analisadas por compositores e educadores musicais, com vistas a comparar a expressão musical das crianças (vocal, corporal e instrumental) no início e no final da pesquisa. O referencial teórico integra obras de Delalande (2019), Gordon (2013), Britto, (2003), Koellreutter (2015), Parizzi (2009), Schafer (1991), Swanwick (1979), Hargreaves (1998) e Papousek (1999). Este texto apresenta resultados preliminares da análise de dois vídeos de uma mesma criança participante da pesquisa, a partir de um piloto que testou a metodologia adotada.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMUSICA - ESCOLA DE MUSICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofNas Nuvens... Congresso de Música-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação musicalpt_BR
dc.subjectComposiçãopt_BR
dc.subjectExpressão musicalpt_BR
dc.subjectDesenvolvimento musicalpt_BR
dc.subject.otherEducação musical - Criançapt_BR
dc.subject.otherComposição (Música)pt_BR
dc.subject.otherMúsica - Instrução e estudopt_BR
dc.titleO compositor na educação musical infantil: abrindo possibilidades para a expressão musical da criançapt_BR
dc.title.alternativeThe composer in early musical education: opening possibilities for children’s musical expressionpt_BR
dc.typeArtigo de Eventopt_BR
dc.url.externahttps://musica.ufmg.br/nasnuvens/wp-content/uploads/sites/5/2022/12/47-O-compositor-na-educacao-musical-infantil-abrindo-possibilidades-para-a-expressao-musical-da-crianca.pdfpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-5344-0024pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Evento



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.