Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/66910
Type: | Artigo de Evento |
Title: | O compositor na educação musical infantil: abrindo possibilidades para a expressão musical da criança |
Other Titles: | The composer in early musical education: opening possibilities for children’s musical expression |
Authors: | Carlos Freitas Betânia Parizzi Angelita Maria Vander Broock Schultz |
Abstract: | Este artigo é parte de pesquisa de mestrado em andamento cujo objetivo é investigar as relações entre recursos da Composição utilizados na Educação Musical Infantil e a expressão musical de crianças de 4 e 5 anos. Trata-se de pesquisa qualitativa de caráter exploratório, onde crianças de 4 e 5 anos estão sendo expostas a elementos composicionais, durante 20 aulas. As cenas mais significativas serão selecionadas por tipicidade e oportunidade e analisadas por compositores e educadores musicais, com vistas a comparar a expressão musical das crianças (vocal, corporal e instrumental) no início e no final da pesquisa. O referencial teórico integra obras de Delalande (2019), Gordon (2013), Britto, (2003), Koellreutter (2015), Parizzi (2009), Schafer (1991), Swanwick (1979), Hargreaves (1998) e Papousek (1999). Este texto apresenta resultados preliminares da análise de dois vídeos de uma mesma criança participante da pesquisa, a partir de um piloto que testou a metodologia adotada. |
Abstract: | This article is part of a master's research in progress whose objective is to investigate the relation between the use of Composition resources in Early Childhood Music Education and the musical expression of 4 and 5 year old children. It’s an exploratory qualitative research, where children this age are being exposed to compositional elements during 20 classes. The most signiicant scenes will be selected by typicality and opportunity and analyzed by composers and music educators to compare children's musical expression (vocal, corporal and instrumental) at the beginning and end of the research. The theoretical framework includes works by Delalande (2019), Gordon (2013), Britto, (2003), Koellreutter (2015), Parizzi (2009), Schafer (1991), Swanwick (1979), Hargreaves (1998) and Papousek (1999). This text presents preliminary results of the analysis of two videos of the same child, based on a pilot that tested the adopted methodology. |
Subject: | Educação musical - Criança Composição (Música) Música - Instrução e estudo |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | MUSICA - ESCOLA DE MUSICA |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/66910 |
Issue Date: | 2022 |
metadata.dc.url.externa: | https://musica.ufmg.br/nasnuvens/wp-content/uploads/sites/5/2022/12/47-O-compositor-na-educacao-musical-infantil-abrindo-possibilidades-para-a-expressao-musical-da-crianca.pdf |
metadata.dc.relation.ispartof: | Nas Nuvens... Congresso de Música |
Appears in Collections: | Artigo de Evento |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
O compositor na educação musical infantil_ abrindo possibilidades para a expressão musical da criança.pdf | 947.48 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.