Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/67530
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dc.creatorAmadeu Moura Begopt_BR
dc.creatorRicardo Castro Oliveirapt_BR
dc.creatorRoberta Guimarães Corrêapt_BR
dc.date.accessioned2024-04-22T13:22:42Z-
dc.date.available2024-04-22T13:22:42Z-
dc.date.issued2017-
dc.citation.volume39pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage250pt_BR
dc.citation.epage260pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.21577/0104-8899.20160082pt_BR
dc.identifier.issn2175-2699pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/67530-
dc.description.abstractThis article aims to discuss the importance and the foundations of Practice as a Curricular Component (PCC) and contribute to the restructuring of licentiates’ courses due to the advent of the new National Curricular Guidelines to Teachers Training. It presents the conceptions and experiences developed for this discipline in the degree of Licentiate in Chemistry Federal Institute of São Paulo, Catanduva campus. The conception of PCC as a transversal element with its hours distributed in specific and pedagogical subjects throughout the course allowed the execution of interdisciplinary projects that propitiated the development of competences related to the training of Chemistry teachers, in particular, the improvement of Portuguese language usage, information and communication technology usage as well as oral and written communication skills.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo deste artigo é discutir a importância e os fundamentos da Prática como Componente Curricular (PCC) e contribuir para as reestruturações de Cursos de Licenciatura, em função do advento das novas Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores. Apresentam-se as concepções e as vivências desenvolvidas para esse componente curricular no Curso de Licenciatura em Química do Instituto Federal de São Paulo, campus Catanduva. A concepção da PCC como elemento transversal com a distribuição de sua carga horária em disciplinas específicas e pedagógicas, ao longo do curso, permitiu a realização de projetos interdisciplinares que propiciaram o desenvolvimento de competências relacionadas à formação do professor de Química, em particular, o aperfeiçoamento do uso da língua portuguesa, das tecnologias da informação e comunicação e a capacidade comunicativa oral e escrita.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICX - DEPARTAMENTO DE QUÍMICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofQuímica Nova na Escolapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPrática como componente curricularpt_BR
dc.subjectFormação inicial de professorespt_BR
dc.subjectInovação didático-pedagógicapt_BR
dc.subject.otherParticipação no planejamento curricularpt_BR
dc.subject.otherQuímica - Formação de professorespt_BR
dc.subject.otherPlanejamento educacionalpt_BR
dc.titleO papel da prática como componente curricular na formação inicial de professores de química: possibilidades de inovação didático-pedagógicapt_BR
dc.title.alternativeThe role of Practice as a Curricular Component in Initial Training of Chemistry Teachers: possibilities of didactical and pedagogical innovationpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://qnesc.sbq.org.br/edicao.php?idEdicao=71pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9182-1987pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4720-5401pt_BR
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