Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/68124
Type: Artigo de Periódico
Title: Quando as crianças viadas interpelam a docência
Other Titles: When queer children question teachers
Cuando los niños maricones interrogan la docencia
Authors: Paulo Henrique de Queiroz Nogueira
Abstract: O presente ensaio se propõe a pensar as relações de gênero e aspectos da diversidade sexual a partir das contribuições de um episódio televisivo, um texto de Eve Sedgwick e outro de Giancarlo Cornejo: enunciações em torno dos meninos efeminados. Postulamos que nos debruçarmos sobre as “crianças viadas” pode nos ajudar a compreender as hierarquias de gênero que provocam e sustentam as assimetrias entre distintas posições. Assim, a partir desse analisador, interroga-se a escola e a formação de professores e professoras para pensarmos como nos posicionarmos frente a essas crianças como expressões da diferença.
Abstract: The present essay proposes as reflection on gender relationships and aspects of sexual diversity, starting with the input from a television episode, a text by Eve Sedgwick and another by Giancarlo Cornejo, two pieces by visual artist Bia Leite, and Internet posts by journalist Iran Giusti: enunciations about effeminate young boys. We postulate that analyzing so-called “queer children” can help us understand the gender hierarchies that cause and sustain the asymmetry between different social positions. Thus, starting with this line of analysis, school and the training of teachers are put into question, in order to reflect on how one should position oneself regarding those children as expressions of difference.
Subject: Diversidade sexual
Escola
Professores - Formação
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃO
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.31639/rbpfp.v12i24.341
URI: http://hdl.handle.net/1843/68124
Issue Date: 2020
metadata.dc.url.externa: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/341
metadata.dc.relation.ispartof: Formação docente
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Quando as crianças viadas interpelam a docência.pdf432.84 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.