Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/68242
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorIrlen Antônio Gonçalvespt_BR
dc.creatorLuciano Mendes de Faria Filhopt_BR
dc.date.accessioned2024-05-13T19:58:57Z-
dc.date.available2024-05-13T19:58:57Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume42pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/ES.252589pt_BR
dc.identifier.issn1678-4626pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/68242-
dc.description.abstractThe text reflects, in a historical perspective, on the presence of technological artifacts in school and their uses to educate children and young people. From an understanding that schooling is effective through the use, by the school, of different resources, such as technological artifacts, the intention is to shed light on the school’s relationship with its time. For this, the beginning of the 19th century is the starting point of our tour, taking the proposition of the mutual method as the main reference, which extends until the end of the 20th, when computer technology was incorporated into school practices. This reflective effort makes us necessarily understand that schooling, as a technology of power, had in technological artifacts a potential reference for school practices.pt_BR
dc.description.resumoO texto reflete, numa perspectiva histórica, sobre a presença dos artefatos tecnológicos na escola e seus usos para escolarizar crianças e jovens. A partir de uma compreensão de que a escolarização se efetiva por meio dos usos de recursos diversos com os quais a escola interage, como os artefatos tecnológicos, a intenção é lançar luzes sobre a relação da escola com o seu tempo. Para isso, o início do século XIX é o ponto de partida de nossa digressão, tomando a proposição do método mútuo como referência principal, a qual se estende até ao final do XX, quando a tecnologia da informática foi incorporada às práticas escolares. Esse esforço reflexivo nos permitiu compreender que a escolarização, como tecnologia do poder, teve nos artefatos tecnológicos uma referência potencializadora das práticas escolares.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEducação & sociedadept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEscolapt_BR
dc.subjectEscolarizaçãopt_BR
dc.subjectTecnologias de poderpt_BR
dc.subjectArtefatos tecnológicospt_BR
dc.subject.otherEscolapt_BR
dc.subject.otherEscolarizaçãopt_BR
dc.subject.otherTecnologiapt_BR
dc.subject.otherTecnologia educacionalpt_BR
dc.titleTecnologias e educação escolar: a escola pode ser contemporânea do seu tempo?pt_BR
dc.title.alternativeTechnologies and scholar education: can the school be contemporary with its time?pt_BR
dc.title.alternativeTecnologías y educación escolar: ¿puede la escuela ser contemporánea a su tiempo?pt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/es/a/9R9PBy6R5MnBYbxpJbVW78h/#pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8900-6796pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1023-7138pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tecnologias e educação escolar_ a escola pode ser contemporânea do seu tempo_.pdf164.95 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.