Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/68242
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Tecnologias e educação escolar: a escola pode ser contemporânea do seu tempo? |
Other Titles: | Technologies and scholar education: can the school be contemporary with its time? Tecnologías y educación escolar: ¿puede la escuela ser contemporánea a su tiempo? |
Authors: | Irlen Antônio Gonçalves Luciano Mendes de Faria Filho |
Abstract: | O texto reflete, numa perspectiva histórica, sobre a presença dos artefatos tecnológicos na escola e seus usos para escolarizar crianças e jovens. A partir de uma compreensão de que a escolarização se efetiva por meio dos usos de recursos diversos com os quais a escola interage, como os artefatos tecnológicos, a intenção é lançar luzes sobre a relação da escola com o seu tempo. Para isso, o início do século XIX é o ponto de partida de nossa digressão, tomando a proposição do método mútuo como referência principal, a qual se estende até ao final do XX, quando a tecnologia da informática foi incorporada às práticas escolares. Esse esforço reflexivo nos permitiu compreender que a escolarização, como tecnologia do poder, teve nos artefatos tecnológicos uma referência potencializadora das práticas escolares. |
Abstract: | The text reflects, in a historical perspective, on the presence of technological artifacts in school and their uses to educate children and young people. From an understanding that schooling is effective through the use, by the school, of different resources, such as technological artifacts, the intention is to shed light on the school’s relationship with its time. For this, the beginning of the 19th century is the starting point of our tour, taking the proposition of the mutual method as the main reference, which extends until the end of the 20th, when computer technology was incorporated into school practices. This reflective effort makes us necessarily understand that schooling, as a technology of power, had in technological artifacts a potential reference for school practices. |
Subject: | Escola Escolarização Tecnologia Tecnologia educacional |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR FAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃO |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.1590/ES.252589 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/68242 |
Issue Date: | 2021 |
metadata.dc.url.externa: | https://www.scielo.br/j/es/a/9R9PBy6R5MnBYbxpJbVW78h/# |
metadata.dc.relation.ispartof: | Educação & sociedade |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Tecnologias e educação escolar_ a escola pode ser contemporânea do seu tempo_.pdf | 164.95 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.