Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/68245
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorLuciano Mendes de Faria Filhopt_BR
dc.date.accessioned2024-05-13T20:00:11Z-
dc.date.available2024-05-13T20:00:11Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.volume25pt_BR
dc.citation.issue46pt_BR
dc.citation.spage8pt_BR
dc.citation.epage33pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.36704/eef.v25i46.6592pt_BR
dc.identifier.issn2317-0093pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/68245-
dc.description.abstractThis paper aims to discuss schooling process in Brazil’s last 200 years. We intend to present how school established important parameters of social, political, cultural and economic classification. This paper is a result of a bibliographic and historical research, which considers the polysemy of the expression “schooling process”. We also take into account the importance of articulating this expression with others social dimensions in time and space. We used journals, literature and researches about schooling process as research sources. Thus, this work focuses on three aspects —the relationship among schooling process, civilization, progress and modernization. As a result, it shows how school has established itself as an educational agency for the new generations over two centuries, becoming very important for contemporary societies.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo tem como tema o processo de escolarização no Brasil nos últimos 200 anos. Seu objetivo é apresentar a forma como, no transcorrer desse período, a instituição escolar estabeleceu ou forneceu parâmetros fundamentais de classificação social, política, cultural e econômica. O artigo resulta de pesquisa histórica e bibliográfica que considera a polissemia do termo “escolarização”, bem como a pertinência de articulá-lo, no tempo e no espaço, com as demais dimensões da vida social. As fontes utilizadas foram os jornais, a literatura e uma ampla gama de trabalhos sobre o tema. O texto se estrutura em três focos — a relação entre a escolarização, civilização, progresso e modernização. Como resultado, demonstra como, no decorrer de dois séculos, a escola se estabeleceu como agência formadora das novas gerações, usufruindo de capital importância nas sociedades contemporâneas.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEducação em focopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectBicentenáriopt_BR
dc.subjectCivilizaçãopt_BR
dc.subjectEducação escolarpt_BR
dc.subjectModernizaçãopt_BR
dc.subject.otherEscolarizaçãopt_BR
dc.subject.otherCivilização - Brasilpt_BR
dc.subject.otherEducação escolarpt_BR
dc.subject.otherModernização - Brasilpt_BR
dc.titleBrasil, 1822/2022: 200 anos de escolarizaçãopt_BR
dc.title.alternativeBrazil, 1822/2022: 200 years of schooling processpt_BR
dc.title.alternativeBrasil, 1822/2022: 200 años de escolarizaciónpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6592pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1023-7138pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Brasil, 1822_2022_ 200 anos de escolarização.pdf318.02 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.