Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/68245
Type: Artigo de Periódico
Title: Brasil, 1822/2022: 200 anos de escolarização
Other Titles: Brazil, 1822/2022: 200 years of schooling process
Brasil, 1822/2022: 200 años de escolarización
Authors: Luciano Mendes de Faria Filho
Abstract: Este artigo tem como tema o processo de escolarização no Brasil nos últimos 200 anos. Seu objetivo é apresentar a forma como, no transcorrer desse período, a instituição escolar estabeleceu ou forneceu parâmetros fundamentais de classificação social, política, cultural e econômica. O artigo resulta de pesquisa histórica e bibliográfica que considera a polissemia do termo “escolarização”, bem como a pertinência de articulá-lo, no tempo e no espaço, com as demais dimensões da vida social. As fontes utilizadas foram os jornais, a literatura e uma ampla gama de trabalhos sobre o tema. O texto se estrutura em três focos — a relação entre a escolarização, civilização, progresso e modernização. Como resultado, demonstra como, no decorrer de dois séculos, a escola se estabeleceu como agência formadora das novas gerações, usufruindo de capital importância nas sociedades contemporâneas.
Abstract: This paper aims to discuss schooling process in Brazil’s last 200 years. We intend to present how school established important parameters of social, political, cultural and economic classification. This paper is a result of a bibliographic and historical research, which considers the polysemy of the expression “schooling process”. We also take into account the importance of articulating this expression with others social dimensions in time and space. We used journals, literature and researches about schooling process as research sources. Thus, this work focuses on three aspects —the relationship among schooling process, civilization, progress and modernization. As a result, it shows how school has established itself as an educational agency for the new generations over two centuries, becoming very important for contemporary societies.
Subject: Escolarização
Civilização - Brasil
Educação escolar
Modernização - Brasil
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR
FAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃO
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.36704/eef.v25i46.6592
URI: http://hdl.handle.net/1843/68245
Issue Date: 2022
metadata.dc.url.externa: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6592
metadata.dc.relation.ispartof: Educação em foco
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Brasil, 1822_2022_ 200 anos de escolarização.pdf318.02 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.