Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/68504
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorFlaviane Pelloso Molina Freitaspt_BR
dc.creatorJáima Pinheiro de Oliveirapt_BR
dc.date.accessioned2024-05-21T20:28:26Z-
dc.date.available2024-05-21T20:28:26Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume11pt_BR
dc.citation.spage133pt_BR
dc.citation.epage155pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.4025/imagenseduc.v11i1.50486pt_BR
dc.identifier.issn2179-8427pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/68504-
dc.description.abstractThis article focuses on school inclusion, as a teaching and learning opportunity for all students in the school, high lighting the role of the school manager and his / her training. The objective was to identify the role in the school manager in the inclusive school and to find out what formation is indicated for this practice, using the bibliographic review and the narrative review technique. It was found that the role played by the school manager in relation to inclusion is of paramount importance, high lighting his leadership, resource management, participatory planning and management of inclusive climate and culture. The data obtained reveal the relevance of formation, both initial and continuing, to encompass some basic elements such as there cognition of school inclusion as a right and appreciation of diversity. It was also identified the existence of gaps in the initial formation regarding the specific contents regarding the inclusion and the role of leader of the manager, in the promotion of an inclusive education.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo tem como enfoque a inclusão escolar, como ensino e aprendizagem para todos os alunos da escola, evidenciando o papel do gestor escolar e sua formação para atuação. Objetivou-se identificar o papel de atuação do gestor escolar na escola inclusiva e levantar qual a formação indicada para essa prática, recorrendo da revisão bibliográfica e da técnica de revisão narrativa. Verificou-se que o papel desenvolvido pelo gestor escolar frente à inclusão na escola é de suma importância, destacando sua liderança, gestão de recursos, planejamento participativo e gestão do clima e cultura inclusivos. Os dados obtidos revelam a relevância de a formação, tanto inicial quanto continuada, abarcar alguns elementos básicos como: o reconhecimento da inclusão escolar como um direito, valorização da diversidade. Apontam ainda a existência de lacunas na formação inicial quanto a conteúdo específico referentes à inclusão e ao papel de líder do gestor na promoção de uma educação inclusiva.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofImagens da educaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectGestão escolarpt_BR
dc.subjectInclusão escolarpt_BR
dc.subjectFormação do gestorpt_BR
dc.subject.otherAdministração escolarpt_BR
dc.subject.otherEducação inclusivapt_BR
dc.subject.otherFormação profissionalpt_BR
dc.titleFormação e atuação do gestor escolar na perspectiva da educação inclusivapt_BR
dc.title.alternativeTraining and performance of the school manager in the perspective of inclusive educationpt_BR
dc.title.alternativeFormación y accióndel director de escuela desde la perspectiva de la educación inclusivapt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ImagensEduc/article/view/50486pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-0156-3804pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Formação e atuação do gestor escolar na perspectiva da educação inclusiva.pdf205.02 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.