Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/68504
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Formação e atuação do gestor escolar na perspectiva da educação inclusiva |
Other Titles: | Training and performance of the school manager in the perspective of inclusive education Formación y accióndel director de escuela desde la perspectiva de la educación inclusiva |
Authors: | Flaviane Pelloso Molina Freitas Jáima Pinheiro de Oliveira |
Abstract: | Este artigo tem como enfoque a inclusão escolar, como ensino e aprendizagem para todos os alunos da escola, evidenciando o papel do gestor escolar e sua formação para atuação. Objetivou-se identificar o papel de atuação do gestor escolar na escola inclusiva e levantar qual a formação indicada para essa prática, recorrendo da revisão bibliográfica e da técnica de revisão narrativa. Verificou-se que o papel desenvolvido pelo gestor escolar frente à inclusão na escola é de suma importância, destacando sua liderança, gestão de recursos, planejamento participativo e gestão do clima e cultura inclusivos. Os dados obtidos revelam a relevância de a formação, tanto inicial quanto continuada, abarcar alguns elementos básicos como: o reconhecimento da inclusão escolar como um direito, valorização da diversidade. Apontam ainda a existência de lacunas na formação inicial quanto a conteúdo específico referentes à inclusão e ao papel de líder do gestor na promoção de uma educação inclusiva. |
Abstract: | This article focuses on school inclusion, as a teaching and learning opportunity for all students in the school, high lighting the role of the school manager and his / her training. The objective was to identify the role in the school manager in the inclusive school and to find out what formation is indicated for this practice, using the bibliographic review and the narrative review technique. It was found that the role played by the school manager in relation to inclusion is of paramount importance, high lighting his leadership, resource management, participatory planning and management of inclusive climate and culture. The data obtained reveal the relevance of formation, both initial and continuing, to encompass some basic elements such as there cognition of school inclusion as a right and appreciation of diversity. It was also identified the existence of gaps in the initial formation regarding the specific contents regarding the inclusion and the role of leader of the manager, in the promotion of an inclusive education. |
Subject: | Administração escolar Educação inclusiva Formação profissional |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v11i1.50486 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/68504 |
Issue Date: | 2021 |
metadata.dc.url.externa: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ImagensEduc/article/view/50486 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Imagens da educação |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Formação e atuação do gestor escolar na perspectiva da educação inclusiva.pdf | 205.02 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.