Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/68573
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Maria Luísa Magalhães Nogueira | pt_BR |
dc.creator | Cássia Beatriz Batista | pt_BR |
dc.creator | Alessandra Aguiar Vieira | pt_BR |
dc.creator | Cláudia Damasceno Pimentel | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2024-05-23T22:16:06Z | - |
dc.date.available | 2024-05-23T22:16:06Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.citation.volume | 41 | pt_BR |
dc.citation.issue | 4 | pt_BR |
dc.citation.spage | 1289 | pt_BR |
dc.citation.epage | 1312 | pt_BR |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.1590/2175-623655295 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 2175-6236 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/68573 | - |
dc.description.abstract | Social programs have been recruiting young residents of social outskirts, who begin to act professionally through cultural policies – these are the social educators. Based on a research that questioned work configurations in this particular context, this text introduces categories such as recognition and psychosocial mobility, as well as a historical-political discussion on social education. The research used life stories, participant observation and two interviews with educators of the Fica Vivo! Program in Minas Gerais. The categorization in cross-examination was used for the analysis. We realize that the segregation processes which permeate the relationship between city and otherness are present in this scenar | pt_BR |
dc.description.resumo | Os programas sociais têm recrutado jovens moradores das periferias sociais, que passam a atuar profissionalmente por meio de políticas culturais, são os chamados educadores sociais. Partindo de uma pesquisa que interrogou as configurações do trabalho nesse contexto específico, apresentamos nesse texto as categorias reconhecimento e mobilidade psicossocial, bem como uma discussão histórico-política sobre educação social. A pesquisa utilizou histórias de vida, observação participante em uma oficina e duas entrevistas com educadores do Programa Fica Vivo! em Minas Gerais, analisadas por meio de categorização em análise cruzada. Percebemos que os processos de segregação que permeiam a relação cidade e alteridade estão presentes nesse cenário. | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIA | pt_BR |
dc.publisher.department | FAFICH - FACULDADE DE FILOSOFIA E CIENCIAS HUMANAS | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Educação & Realidade | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Psicologia do Trabalho | pt_BR |
dc.subject | Cultura | pt_BR |
dc.subject | Espaço | pt_BR |
dc.subject | Educadores Sociais | pt_BR |
dc.subject | Programas Sociais | pt_BR |
dc.subject.other | Psicologia - Trabalho | pt_BR |
dc.subject.other | Cultura | pt_BR |
dc.subject.other | Espaço | pt_BR |
dc.subject.other | Educação | pt_BR |
dc.title | Educadores Sociais: o reconhecimento cotidiano e a organização de trabalho | pt_BR |
dc.title.alternative | Social Educators: everyday recognition and work organization | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://www.scielo.br/j/edreal/a/yW74mQKY8Qn6bHwx83676sq/?lang=pt | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0001-9024-4671 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Educadores Sociais_ o reconhecimento cotidiano e a organização de trabalho.pdf | 302.78 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.