Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/68573
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dc.creatorMaria Luísa Magalhães Nogueirapt_BR
dc.creatorCássia Beatriz Batistapt_BR
dc.creatorAlessandra Aguiar Vieirapt_BR
dc.creatorCláudia Damasceno Pimentelpt_BR
dc.date.accessioned2024-05-23T22:16:06Z-
dc.date.available2024-05-23T22:16:06Z-
dc.date.issued2016-
dc.citation.volume41pt_BR
dc.citation.issue4pt_BR
dc.citation.spage1289pt_BR
dc.citation.epage1312pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/2175-623655295pt_BR
dc.identifier.issn2175-6236pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/68573-
dc.description.abstractSocial programs have been recruiting young residents of social outskirts, who begin to act professionally through cultural policies – these are the social educators. Based on a research that questioned work configurations in this particular context, this text introduces categories such as recognition and psychosocial mobility, as well as a historical-political discussion on social education. The research used life stories, participant observation and two interviews with educators of the Fica Vivo! Program in Minas Gerais. The categorization in cross-examination was used for the analysis. We realize that the segregation processes which permeate the relationship between city and otherness are present in this scenarpt_BR
dc.description.resumoOs programas sociais têm recrutado jovens moradores das periferias sociais, que passam a atuar profissionalmente por meio de políticas culturais, são os chamados educadores sociais. Partindo de uma pesquisa que interrogou as configurações do trabalho nesse contexto específico, apresentamos nesse texto as categorias reconhecimento e mobilidade psicossocial, bem como uma discussão histórico-política sobre educação social. A pesquisa utilizou histórias de vida, observação participante em uma oficina e duas entrevistas com educadores do Programa Fica Vivo! em Minas Gerais, analisadas por meio de categorização em análise cruzada. Percebemos que os processos de segregação que permeiam a relação cidade e alteridade estão presentes nesse cenário.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIApt_BR
dc.publisher.departmentFAFICH - FACULDADE DE FILOSOFIA E CIENCIAS HUMANASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEducação & Realidadept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPsicologia do Trabalhopt_BR
dc.subjectCulturapt_BR
dc.subjectEspaçopt_BR
dc.subjectEducadores Sociaispt_BR
dc.subjectProgramas Sociaispt_BR
dc.subject.otherPsicologia - Trabalhopt_BR
dc.subject.otherCulturapt_BR
dc.subject.otherEspaçopt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.titleEducadores Sociais: o reconhecimento cotidiano e a organização de trabalhopt_BR
dc.title.alternativeSocial Educators: everyday recognition and work organizationpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/edreal/a/yW74mQKY8Qn6bHwx83676sq/?lang=ptpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9024-4671pt_BR
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