Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/69244
Type: Artigo de Periódico
Title: Distúrbios da voz: representações sociais por professores em tratamento fonoaudiológico
Other Titles: Voice disorders: social representations by teachers in speech therapy
Trastornos de la voz: representaciones sociales por profesores en el tratamiento fonoaudiológico
Authors: Adriane Mesquita de Medeiros
Ada Ávila Assunção
Sandhi Maria Barreto
Abstract: A voz é fundamental para o exercício da docência, requerendo intenso e adequado processamento muscular para atender à demanda em sala de aula. Elevadas prevalências de distúrbio vocal e falta ao trabalho por causa da voz entre professores tem sido confirmados. O objetivo deste estudo foi comparar as representações sociais sobre o distúrbio vocal e o enfrentamento do problema, elaboradas por professores em tratamento fonoaudiológico. Realizou-se dezoito entrevistas semi-estruturadas por meio de grupos focais, as quais foram submetidas à análise temática. De modo geral, as representações sociais sobre os distúrbios da voz e as ações institucionais a ele associadas (gestão e assistência) influenciam a declaração, o reconhecimento e o enfrentamento do problema, opostamente visto como disfonia ocupacional e doença individual. Identificou-se um paradoxo entre a vigência tanto de sintomas vocais quanto de incapacidade para o trabalho e a negação de tais problemas. Os professores priorizam os objetivos do ensino, dos alunos e da sala de aula, em detrimento da própria saúde. Os resultados apresentados podem fornecer pistas para a elaboração de programas de prevenção e de promoção da saúde vocal dos professores.
Abstract: The voice is fundamental for teaching, given the intense muscle processing that needs to be properly implemented in order to meet classroom demands. High prevalence of voice disorders and absence from work due to voice problems among teachers have been confirmed. The objective of this study was to compare the social representations regarding voice disorders and coping strategies that teachers undergoing speech therapy describe. Eighteen semi-structured interviews were conducted by means of focus groups, and the content was subjected to thematic analysis. In a general manner, the social representations regarding voice disorders and the institutional actions that are associated with these disorders (management and assistance) influence how the problem is announced, recognized and coped with, seen now as occupational dysphonia or as individual illness. A paradox between on the one hand, surveillance of vocal symptoms and incapacity for work; and on the other, denial of such problems, was identified. Converging to literature contribution, the symptom statement is not immediate to its clinical expression, or in spite of declared or assumed such symptoms are relegated to the background by teachers themselves. The disease and symptoms influence the teacher’s ability to respond to the demands of education and the requirements of management. The development of prevention programs and for promotion of voice health will benefit if considered the social representations of dysphonia.
Subject: Distúrbios da voz
Docentes
Fonoterapia
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: MED - DEPARTAMENTO DE MEDICINA PREVENTIVA SOCIAL
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/69244
Issue Date: 2016
metadata.dc.url.externa: https://revistas.pucsp.br/dic/article/view/28110
metadata.dc.relation.ispartof: Revista distúrbios da comunicação
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.