Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/70253
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorLuiz Renato Martins da Rochapt_BR
dc.creatorJáima Pinheiro de Oliveirapt_BR
dc.date.accessioned2024-07-11T16:28:49Z-
dc.date.available2024-07-11T16:28:49Z-
dc.date.issued2022-04-06-
dc.citation.volume17pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage16pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.17.19961.048pt_BR
dc.identifier.issn1809-4309pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/70253-
dc.description.abstractThis paper aimed to carry out a detailed textual analysis of the Brazilian Inclusion Law (known in Brazil by the anacronym LBI), with a view to identifying perspectives and advances in relation to the rights of people with disabilities. The research, with a qualitative approach, used a descriptive design, whose analysis was carried out using the software Interface de R pour les Analyzes Multidimensionnelles by Textes et de Questionnaires (IRaMuTeQ®). It was identified that the LBI is of paramount importance for the construction of an independent life for people with disabilities and was structured in order to bring guarantees of rights, which, for years, were considered “favors” and/or assistance. It brings not only basic social rights, but also civil and political rights, removing these people from the condition of extreme dependence that, in many cases, were treated as incapable.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo teve como objetivo efetuar uma análise textual pormenorizada da Lei Brasileira de Inclusão (LBI), com vistas a identificar perspectivas e avanços em relação aos direitos das pessoas com deficiência. A pesquisa, de abordagem qualitativa, utilizou um delineamento descritivo, cuja análise se deu por meio do software Interface de R pour les Analyses Multidimensionnelles de Textes et de Questionnaires (IRaMuTeQ®). Identificou-se que a LBI é de suma importância para a construção de uma vida independente das pessoas com deficiência e foi estruturada de modo a trazer garantias de direitos, que, por anos, foram tidos como “favores” e/ou assistencialismo. Ela traz não só direitos sociais básicos, mas também civis e políticos, estimulando a retirada desses sujeitos da condição de extrema dependência que, em muitos casos, foram tratadas como incapazes.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofPráxis Educativapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLei Brasileira de Inclusãopt_BR
dc.subjectPessoa com deficiênciapt_BR
dc.subjectEducação especialpt_BR
dc.subjectEducação Inclusivapt_BR
dc.subject.otherPessoa com deficiênciapt_BR
dc.subject.otherEducação inclusivapt_BR
dc.subject.otherEducação especialpt_BR
dc.titleAnálise textual pormenorizada da lei brasileira de inclusão: perspectivas e avanços em relação aos direitos das pessoas com deficiênciapt_BR
dc.title.alternativeDetailed textual analysis of the brazilian inclusion law: perspectives and advances in relation to the rights of people with disabilitiespt_BR
dc.title.alternativeAnálisis textual pormenorizado de la ley brasileña de inclusión: perspectivas y avances en relación a los derechos de las personas con discapacidadpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19961pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2884-4956pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-0156-3804pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Análise textual pormenorizada da Lei Brasileira de Inclusão.pdf401.33 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.