Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/70255
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Natália Silva Colen | pt_BR |
dc.creator | Rodrigo Ednilson de Jesus | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2024-07-11T16:52:52Z | - |
dc.date.available | 2024-07-11T16:52:52Z | - |
dc.date.issued | 2022-03-01 | - |
dc.citation.volume | 11 | pt_BR |
dc.citation.issue | 1 | pt_BR |
dc.citation.spage | 101 | pt_BR |
dc.citation.epage | 121 | pt_BR |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.14393/REPOD-v11n1a2022-64903 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 2238-8346 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/70255 | - |
dc.description.abstract | The purpose of this article is to discuss the reverberations of the affirmative action policies and the black university project developed by the Federal University of Recôncavo da Bahia (UFRB -Brazil), considering the dedicated and committed actions of black managers and directors in charge of the Department of Affirmative Action and Student Affairs (PROPAAE). This article is the result of a qualitative study in which eight semi-structured interviews were conducted with eight subjects involved in the administration of that Department during 2009-2016. The study reveals that the programs and proposals promoted by those subjects encouraged policies based both on affirmative action and on the conception of a university that is rooted in racial equality and equity perspectives. | pt_BR |
dc.description.resumo | O presente artigo tem como objetivo apresentar as reverberações produzidas pelas políticas de ações afirmativas e o projeto de universidade negra desenvolvidos na Universidade Federal do Recôncavo da Bahia a partir da atuação implicada e engajada de gestores/as negros/as responsáveis pela Pró-Reitoria de Ações Afirmativas e Assuntos Estudantis (PROPAAE) da universidade. Este artigo é resultado de uma pesquisa qualitativa em que foram realizadas entrevistas semiestruturadas com oito sujeitos envolvidos na gestão da PROPAAE entre os anos de 2009 e 2016. A pesquisa revelou que os programas e propostas encampados por esses sujeitos produziram uma política orientada pelo vislumbre de um projeto de universidade ancorado na perspectiva da igualdade e da equidade racial que pode se materializar por meio das ações afirmativas. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR | pt_BR |
dc.publisher.department | FAF - DEPARTAMENTO DE SOCIOLOGIA | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Revista Educação e Políticas em Debate | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Ações afirmativas | pt_BR |
dc.subject | Universidade negra | pt_BR |
dc.subject | Intelectuais negros | pt_BR |
dc.subject.other | Programas de ação afirmativa | pt_BR |
dc.subject.other | Igualdade racial | pt_BR |
dc.subject.other | Negros -- Educação (Superior) | pt_BR |
dc.title | As políticas de ações afirmativas e a (des) racialização da universidade: em debate a UFRB e seu projeto de universidade negra | pt_BR |
dc.title.alternative | Affirmative action policies and the (de)racialization of the university: the UFRB and its black university project under debate | pt_BR |
dc.title.alternative | Las políticas de acciones positivas y la (des)racialización de la universidad: la UFRB y su proyecto de universidad negra en debate | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64903 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-2302-8562 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
As políticas de ações afirmativas e a (des) racialização da universidade.pdf | 322.6 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.