Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/70308
Type: Artigo de Periódico
Title: Desempenho acadêmico: percepções de discentes do curso de física de uma universidade mineira
Other Titles: Academic performance: perceptions of physics students from a university in Minas Gerais
Rendimiento académico: percepciones de los estudiantes del curso de física en una universidad de Minas Gerais
Authors: Tarcísia Carolina Roberto Silva Duarte
Lucíola Licínio de Castro Paixão Santos
Abstract: O presente artigo aborda uma pesquisa empírica sobre as percepções de discentes do curso de Física de uma universidade pública mineira acerca do baixo desempenho acadêmico em cinco disciplinas do primeiro ano, consideradas difíceis segundo critérios da instituição e nos quais as taxas de reprovação têm sido superiores a 50% há mais de uma década. Os dados são oriundos de documentos gerados a partir da aplicação de questionários e da realização de entrevistas com os alunos e disponibilizados pela pró-reitoria de graduação da universidade. Os resultados evidenciaram diferentes compreensões a respeito da retenção no primeiro ano do curso e indicaram a necessidade de maior diálogo entre discentes, docentes e a instituição, visando à elaboração de estratégias de integração e afiliação estudantil e, consequentemente, a melhoria do desempenho acadêmico.
Abstract: This article comes from empirical research on students perceptions of the Physics course at university in Minas Gerais, about the low academic performance in five subjects of the first year, which are considered difficult according to the institution's criteria and whose failure rates have been higher than 50% for more than a decade. The data were obtained through the documents available by the university's dean of undergraduate studies, the application of questionnaires and the conduct of interviews with students. The results showed different perceptions regarding retention in the course first year and indicated the need for greater dialogue between students, teachers, and the institution, aiming at the elaboration of integration and student affiliation strategies and, consequently, the improvement of academic performance.
Subject: Ensino superior
Educação (Superior)
Física -- Estudo e ensino
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR
FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.20396/riesup.v9i00.8660787
URI: http://hdl.handle.net/1843/70308
Issue Date: 2-May-2022
metadata.dc.url.externa: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8660787
metadata.dc.relation.ispartof: Revista Internacional de Educação Superior
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.