Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/70353
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Marcelo Ricardo Pereirapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5930249513804294pt_BR
dc.contributor.referee1Rinaldo Voltolinipt_BR
dc.contributor.referee2Margareth Dinizpt_BR
dc.contributor.referee3Liberia Rodrigues Nevespt_BR
dc.creatorWelber de Barros Pinheiropt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/9548701513403453pt_BR
dc.date.accessioned2024-07-12T10:18:17Z-
dc.date.available2024-07-12T10:18:17Z-
dc.date.issued2023-10-11-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/70353-
dc.description.abstractThis paper is the outcome of a research-intervention that aimed to investigate what a teacher in a popular supplementary education course desire, given the precarious nature of teaching work, which could favor a possible subjective disimplication. Motivated by concerns and reflections arising from a previous intervention work, as well as the political and pedagogical significance of popular supplementary education courses, we sought, through offering a platform for expression, to enable teachers to freely discuss their experiences as educators in these courses. We structured our work in three stages: in the first stage, we conducted a literature review and data analysis, delving into the history, concepts, objectives, teacher training, experiences, and challenges of popular supplementary education courses. We also explored the contributions of psychoanalysis to the practice and training of teachers. In the second stage, we conducted clinical interviews with 22 teachers, representing our sample, to provide them with a space to freely discuss their experiences as educators in popular supplementary education courses. Finally, we developed clinical categories, derived from the interviews, to support the analysis of the interviews. Our literature review and theoretical foundation were based on two main theoretical and reflective axes. The first axis focused on exploring the field of popular supplementary education courses, investigating their history, challenges, and contradictions. In the second axis, we examined the contributions of psychoanalysis in teacher training, emphasizing its relevance in this context. We identified three fundamental gaps in this work: the possibility that popular supplementary education courses may inadvertently perpetuate the exclusion they aim to combat, student dropout as a symptomatic response to the imperative of inclusion, and the teacher's identification with both the student and the ideals of popular education. We observed how a teacher training program oriented toward psychoanalysis, in addition to discussions on the inherently exclusionary nature of any inclusion project, could contribute to strengthening the field of popular supplementary education courses.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho é consequência de uma pesquisa-intervenção que teve como objetivo geral investigar o que quer um professor de cursinho popular, mediante certa precariedade do trabalho docente, que poderia favorecer alguma possível desimplicação subjetiva. Provocados por inquietações e reflexões surgidas de um trabalho prévio de intervenção, assim como pela representatividade política e pedagógica dos cursinhos populares, almejamos, através da oferta da palavra, que o professor discorresse livremente sobre a sua prática como docente no cursinho popular. Organizamos nosso trabalho em três etapas: na primeira etapa, realizamos um levantamento bibliográfico e análise dos dados, aprofundando-nos na história, conceitos, objetivos, formação docente, experiências e desafios de cursinhos populares. Pesquisamos também as contribuições da psicanálise acerca da prática e formação de professores. Na segunda etapa, conduzimos entrevistas clínicas com 22 professores, representando nossa amostra, a fim de proporcionar-lhes espaço para discorrer livremente sobre suas experiências como docentes nos cursinhos populares. Por fim, criamos categorias clínicas, derivadas das entrevistas, com o intuito de embasar a análise das entrevistas. Nossa revisão de literatura e fundamentação teórica foram embasadas em dois eixos de sustentação teórica e reflexiva. O primeiro eixo concentrou-se na exploração do campo dos cursinhos populares, investigando sua história, desafios e contradições. No segundo eixo, trabalhamos as contribuições da psicanálise na formação docente, destacando sua relevância nesse contexto. Apresentamos três lacunas fundamentais para este trabalho: a possibilidade de os cursinhos populares incorrerem na exclusão que desejam combater, a evasão como uma resposta sintomática ao imperativo de inclusão e a identificação do professor com o aluno e com a educação popular. Constatamos como uma formação de professores psicanaliticamente orientada, além de discussões sobre o caráter excludente e estrutural de todo e qualquer projeto de inclusão, poderia contribuir para o fortalecimento do campo dos cursinhos populares.pt_BR
dc.description.sponsorshipCNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicopt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação - Conhecimento e Inclusão Socialpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectCursinho popularpt_BR
dc.subjectPsicanálisept_BR
dc.subjectFormação docentept_BR
dc.subjectInclusãopt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherProfessores - Formaçãopt_BR
dc.subject.otherExame vestibularpt_BR
dc.subject.otherEnsino superior - Brasilpt_BR
dc.subject.otherPsicanálisept_BR
dc.subject.otherInclusão em educaçãopt_BR
dc.subject.otherPrática de ensinopt_BR
dc.titleDe herói épico a herói trágico: uma análise da prática docente em cursinho popularpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DISSERTAÇÃO - REVISÃO FINAL.pdf911.26 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons