Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/70393
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Mônica Medeiros Ribeiropt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6739544971574698pt_BR
dc.contributor.referee1Ana Clara Lima Buratto Silvapt_BR
dc.contributor.referee2Lenira Peral Rengelpt_BR
dc.contributor.referee3Gabriela Córdova Christófaropt_BR
dc.contributor.referee4Arnaldo Leite de Alvarengapt_BR
dc.creatorCarolina Lage Gualbertopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/7001414902919014pt_BR
dc.date.accessioned2024-07-12T11:47:53Z-
dc.date.available2024-07-12T11:47:53Z-
dc.date.issued2024-05-15-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/70393-
dc.description.abstractThis research discusses the ways in which the dance actions of the choreographer as a public employee contribute to the maintenance and mobilization of democracy within the university. Its delimitation is set within the context of Brazilian Federal public universities, specifically, the institutions where technical choreographers are present. The need for this study arose from the challenges faced by public universities due to the commodification of Education and the author's concerns during her trajectory as a technical choreographer at an institution facing so many crises ⎯ Federal universities in Brazil. Thus, through the intersection of ideas from André Lepecki (2010; 2012; 2016; 2017), Boaventura de Sousa Santos (1989; 2004; 2010; 2020; 2021), Cássio Hissa (2005; 2006; 2011; 2017), Paulo Freire (1977; 2005; 2020), other scholars from the fields of Education and Dance, and the information and data gathered in interviews with technical choreographers, resonance of important issues was observed whose recurrence pointed to a choreopolitical performance by these public employees. Such performance grounded the idea of choreodemocracy materialized through the dimensions of autonomy, legitimacy, equality, and reciprocity.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa discute as maneiras pelas quais as ações de dança dos servidores técnicos coreógrafos contribuem para a manutenção e mobilização da democracia na universidade. Sua delimitação se dá no contexto das universidades públicas federais brasileiras, nas instituições onde há a presença de técnicos coreógrafos. A necessidade deste estudo surgiu dos desafios enfrentados pelas universidades públicas devido à mercantilização da Educação e das inquietações da autora durante sua trajetória como técnica coreógrafa nessa universidade em crise. Assim, a partir do cruzamento entre ideias de André Lepecki (2010; 2012; 2016; 2017), Boaventura de Sousa Santos (1989; 2004; 2010; 2020; 2021), Cássio Hissa (2005; 2006; 2011; 2017), Paulo Freire (1977; 2005; 2020), outros estudiosos das áreas da educação e da dança e as informações e dados levantados em entrevistas com os técnicos coreógrafos, observou-se a ressonância de importantes questões cuja recorrência apontou para uma atuação coreopolítica destes servidores. Tal atuação fundamentou a ideia de coreodemocracia materializada por meio das dimensões da autonomia, da legitimidade, da igualdade e da reciprocidade.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Artespt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectDançapt_BR
dc.subjectServidor técnico coreógrafopt_BR
dc.subjectCoreodemocraciapt_BR
dc.subjectUniversidade Federal Brasileirapt_BR
dc.subjectCoreopolíticapt_BR
dc.subject.otherCoreógrafospt_BR
dc.subject.otherUniversidades e faculdades públicas - Brasil - Servidores públicospt_BR
dc.subject.otherDança - Aspectos sociaispt_BR
dc.subject.otherArte e educaçãopt_BR
dc.subject.otherAutodeterminação (Educação)pt_BR
dc.titleSempre-viva: a coreodemocracia na universidadept_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese Carolina Lage Gualberto EBA.pdf6.04 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons