Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/70393
Type: Tese
Title: Sempre-viva: a coreodemocracia na universidade
Authors: Carolina Lage Gualberto
First Advisor: Mônica Medeiros Ribeiro
First Referee: Ana Clara Lima Buratto Silva
Second Referee: Lenira Peral Rengel
Third Referee: Gabriela Córdova Christófaro
metadata.dc.contributor.referee4: Arnaldo Leite de Alvarenga
Abstract: Esta pesquisa discute as maneiras pelas quais as ações de dança dos servidores técnicos coreógrafos contribuem para a manutenção e mobilização da democracia na universidade. Sua delimitação se dá no contexto das universidades públicas federais brasileiras, nas instituições onde há a presença de técnicos coreógrafos. A necessidade deste estudo surgiu dos desafios enfrentados pelas universidades públicas devido à mercantilização da Educação e das inquietações da autora durante sua trajetória como técnica coreógrafa nessa universidade em crise. Assim, a partir do cruzamento entre ideias de André Lepecki (2010; 2012; 2016; 2017), Boaventura de Sousa Santos (1989; 2004; 2010; 2020; 2021), Cássio Hissa (2005; 2006; 2011; 2017), Paulo Freire (1977; 2005; 2020), outros estudiosos das áreas da educação e da dança e as informações e dados levantados em entrevistas com os técnicos coreógrafos, observou-se a ressonância de importantes questões cuja recorrência apontou para uma atuação coreopolítica destes servidores. Tal atuação fundamentou a ideia de coreodemocracia materializada por meio das dimensões da autonomia, da legitimidade, da igualdade e da reciprocidade.
Abstract: This research discusses the ways in which the dance actions of the choreographer as a public employee contribute to the maintenance and mobilization of democracy within the university. Its delimitation is set within the context of Brazilian Federal public universities, specifically, the institutions where technical choreographers are present. The need for this study arose from the challenges faced by public universities due to the commodification of Education and the author's concerns during her trajectory as a technical choreographer at an institution facing so many crises ⎯ Federal universities in Brazil. Thus, through the intersection of ideas from André Lepecki (2010; 2012; 2016; 2017), Boaventura de Sousa Santos (1989; 2004; 2010; 2020; 2021), Cássio Hissa (2005; 2006; 2011; 2017), Paulo Freire (1977; 2005; 2020), other scholars from the fields of Education and Dance, and the information and data gathered in interviews with technical choreographers, resonance of important issues was observed whose recurrence pointed to a choreopolitical performance by these public employees. Such performance grounded the idea of choreodemocracy materialized through the dimensions of autonomy, legitimacy, equality, and reciprocity.
Subject: Coreógrafos
Universidades e faculdades públicas - Brasil - Servidores públicos
Dança - Aspectos sociais
Arte e educação
Autodeterminação (Educação)
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: EBA - ESCOLA DE BELAS ARTES
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Artes
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/
URI: http://hdl.handle.net/1843/70393
Issue Date: 15-May-2024
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese Carolina Lage Gualberto EBA.pdf6.04 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons