Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/70396
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Diego Ted Rodrigues Bogeapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1434398180785863pt_BR
dc.contributor.referee1Luana Carla Martins Campos Akinrulipt_BR
dc.creatorIaná Costa de Andradept_BR
dc.date.accessioned2024-07-12T12:04:56Z-
dc.date.available2024-07-12T12:04:56Z-
dc.date.issued2023-07-11-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/70396-
dc.description.abstractThe present article intends to reflect about the multiple functions of art in our society, discussing the fact that society's development in terms of relationships, respect and social and economic equality has not followed the scientific and technological development. It intends to depict, according to Critic Theory, particularly about the matter of Cultural Industry, theorized by Adorno, aspects that block the realization of art's revolutionary and transformative potential. With regard to school institutions, focusing on Belo Horizonte municipal public schools, it considers the paradoxical interaction of reproductive and emancipating aspects in its organization and curriculum. Also, it intends to present how the resource of cyber museums and virtual museums visitations, although they enhance hegemonic points of view in some aspects, are, above all, tools that may contribute to students' knowledge and emancipation.pt_BR
dc.description.resumoO presente artigo pretende refletir sobre as diversas funções da arte na nossa sociedade, problematizando o fato de que o desenvolvimento da sociedade em termos de relações humanas, respeito e igualdade social e econômica não acompanhou o desenvolvimento científico e tecnológico. Pretende-se mostrar, à luz da Teoria Crítica, especialmente com relação à indústria cultural, teorizada por Adorno, aspectos que impedem a arte de realizar seu potencial revolucionário e transformador. A respeito das instituições escolares, tendo como foco as escolas públicas municipais da cidade de Belo Horizonte, pondera-se sobre a convivência paradoxal de aspectos reprodutores e emancipadores em sua organização e currículo. Intenta-se mostrar ainda como o recurso das visitas aos cibermuseus e museus virtuais, ainda que em alguns aspectos reforcem visões hegemônicas, são, acima de tudo, instrumentos que podem contribuir para a formação e emancipação dos estudantes.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Ensino de Artes Visuais e Tecnologias Contemporâneaspt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Restritopt_BR
dc.subjectEscola públicapt_BR
dc.subjectEnsino de artept_BR
dc.subjectIndústria culturalpt_BR
dc.subjectTeoria críticapt_BR
dc.subject.otherArtes - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherMuseus virtuaispt_BR
dc.subject.otherMuseus - Aspectos educacionaispt_BR
dc.subject.otherArte e educaçãopt_BR
dc.subject.otherArte e sociedadept_BR
dc.titleMuseus virtuais e cibermuseus como estratégia de inserção das artes visuais no cotidiano escolarpt_BR
dc.title.alternativeVirtual museums and cyber museums as a strategy for the insertion of visual arts in in everyday school lifept_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
dc.description.embargo2025-07-11-
Appears in Collections:Especialização em Ensino de Artes Visuais e Tecnologias Contemporâneas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
museus.virtuais.e.cibermuseus.como.estrategia.de.insercao.das.artes.visuais.no.cotidiano.escolar.pdf
???org.dspace.app.webui.jsptag.ItemTag.restrictionUntil??? 2025-07-11
476.46 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.