Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/70407
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Glaucia Muniz Proença Larapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6241629537689679pt_BR
dc.contributor.referee1Leonardo Antonio Soarespt_BR
dc.contributor.referee2Maria Clara Maciel de Araújo Ribeiropt_BR
dc.creatorVivianne Freire Valladãopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/8238536612818308pt_BR
dc.date.accessioned2024-07-12T13:35:04Z-
dc.date.available2024-07-12T13:35:04Z-
dc.date.issued2024-04-23-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/70407-
dc.description.abstractIn this study, we aimed to analyze, in the light of Discursive Semiotics (also known as French or Greimasian Semiotics), understood here as a part of Discourse Analysis (in a broad sense), six lyrics of contemporary Brazilian country songs, which were chosen, among many others, due to the reference made to women. Therefore, our goal is to analyze the female figure in those lyrics, so as to apprehend the discourse materialized in them. Our hypothesis is that these songs generally reproduce prejudice against women, which reinforces a misogynist and sexist discourse. As analytical categories, we made use of those that integrate the discursive level of the generative process of meaning, which are: the enunciative projections in the utterance; the (argumentative) relations between enunciator and enunciatee; themes and figures. In order to do so, we mobilized authors such as Fiorin (1989, 2003, 2007, 2014), Lara (2012), Tocaia (2020) and Amossy (2011, 2020). In addition, so as to study the context, we used researchers who historically examine the female figure in society, such as Algranti (1993), Del Priore (1993), Galetti (2013) Sena and Gomes (2013), Yalom (2002) and Vinhas (2021) and also those who deal with the trajectory of the Brazilian country music, such as Rodrigues; Barbosa and Laignier (2012) and Zan (2001). The analysis results confirm our hypothesis: in fact, there is a strong presence of patriarchal ideology in the lyrics that compose the corpus. This ideology – although undeniable progress of women in the contemporary world – still manifests itself in our society, being materialized in the aforementioned misogynist and sexist discourse, which is, however, <naturalized=, <banalized=, allowing such songs to be disseminated and become very successful.pt_BR
dc.description.resumoNeste trabalho, buscamos analisar, à luz da Semiótica Discursiva (Francesa ou Greimasiana), tomada aqui como uma das vertentes da análise do discurso (em sentido amplo), seis letras de músicas sertanejas atuais, escolhidas, entre tantas outras, por fazerem referência à mulher. Nosso objetivo é, pois, analisar a figura feminina em tais letras, a fim de apreender o discurso que nelas se materializa. Partimos da hipótese de que elas reproduzem, em grande medida, elementos preconceituosos que orbitam em torno de um discurso misógino e machista. Como categorias de análise, utilizamos, principalmente, aquelas que integram o nível discursivo do percurso gerativo de sentido, quais sejam: as projeções da enunciação no enunciado, as relações (argumentativas) que se instauram entre enunciador e enunciatário e os temas e as figuras. Para isso, mobilizamos autores como Fiorin (1989, 2003, 2007, 2014), Lara (2012), Tocaia (2020) e Amossy (2011, 2020), além de, a título de contextualização, pesquisadores que abordam historicamente a figura da mulher na sociedade, como Algranti (1993), Del Priore (1993), Galetti (2013) Sena e Gomes (2013), Yalom (2002) e Vinhas (2021) e os que examinam a trajetória da música sertaneja no Brasil, como Rodrigues; Barbosa e Laignier (2012) e Zan (2001). Os resultados da análise comprovam a hipótese levantada: de fato, há forte presença da ideologia patriarcal nas letras do corpus, mostrando que essa ideologia – apesar de inegáveis avanços da mulher na contemporaneidade – ainda se manifesta em nossa sociedade, materializando-se no referido discurso misógino e machista, que é, porém, “naturalizado”, “banalizado”, permitindo que tais músicas sejam divulgadas e façam muito sucesso.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Estudos Linguísticospt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDiscursopt_BR
dc.subjectMachismopt_BR
dc.subjectMisoginiapt_BR
dc.subjectMúsicas sertanejaspt_BR
dc.subjectSemióticapt_BR
dc.subject.otherAnálise do discursopt_BR
dc.subject.otherMachismopt_BR
dc.subject.otherSemióticapt_BR
dc.subject.otherMúsica sertanejapt_BR
dc.subject.otherMisoginiapt_BR
dc.titleO discurso misógino e machista em letras de músicas sertanejaspt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
O discurso misógino e machista em letras de músicas sertanejas.pdf698.25 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.